Pielęgnacja rowery to konieczność jeśli posiadasz rower. Samo utrzymanie roweru w czystości nie jest wystarczające. Nie można zapominać o skutecznym odtłuszczaniu i smarowaniu. Dzięki temu Twój rower będzie służył Ci dłużej bez żadnych zastrzeżeń. W treści poniżej dowiesz jak jak dbać o rower i jaki smar do roweru wybrać. 

Czyszczenie roweru

Na rynku dostępne są dwa rodzaje produktów do czyszczenie roweru. To wielofunkcyjne środki czyszczące i produkty do czyszczenia łańcucha. Pomiędzy tymi dwoma rodzajami są znaczące różnice. Są stworzone pod konkretne działanie. Poniżej znajdziesz dokładne wyjaśnienie tego problemu a także dowiesz się, czego potrzebujesz żeby wyczyścić swój rower. 

Wielofunkcyjne środki czyszczące do rowerów 

Celem działania tego typu produktów jest oddzielenie uporczywego brudu, błota i kurzu z podstawowych elementów roweru takich jak na przykład jego rama. Ich celem jest jak największe ułatwienie czyszczenia roweru. 

Tego typu produkty do czyszczenia rowerów nie są tak silne jak odtłuszczacze czy inne specjalistyczne produkty.  Powinny być używane na tych częściach roweru gdzie nie znajdują się smary  i tłusty brud. Można ich użyć na przykład na kołach, oponach czy ramie roweru. 

Upewnij się, że poza środkiem czyszczącym masz przygotowany odpowiedni zestaw szczotek, którymi wyczyścisz rower. Chodzi o to, abyś dotarł do wszystkich trudno dostępnych miejsc i dokładnie pozbył się całego brudu. 

Odtłuszczacze i środki do czyszczenia łańcucha 

Tego typu preparaty są odpowiednie do usuwania brudu ze wszystkich części roweru. Mają one za zadanie zapewnić sprawne działanie wszystkich jego elementów (nie mówimy tu o smarowaniu). 

Dzięki takim środkom ułatwisz i przyspieszyć swoje prace przy konserwacji roweru. Dzięki stosowaniu odpowiednich szczotek możesz jeszcze bardziej usprawnić pracę. 

Upewnij się, że twój rower działa gładko – smar do roweru

Po czyszczeniu roweru nie można zapomnieć o smarowaniu. To właśnie dzięki odpowiedniemu smarowaniu Twój rower będzie działał bez problemów. Smar rowerowy to to, co najbardziej wpływa na kondycję w jakiej znajduje się twój rower. 

Smar do roweru

 Jest on używany na tych elementach roweru, które mają kontakt z kablami, łożyskami czy elementami mocującymi (na przykład mocowanie siodełka). Głównym powodem dla stosowania smaru do roweru jest redukcja tarcia i unikanie gromadzenia się brudu w tych kluczowych miejscach. 

Smar do roweru powinien być wodoodporny i mieć wzmocnioną formułę, dostosowaną do smarowania tych elementów, które są kluczowe dla działania roweru, a o których często zapominamy. 

Smary rowerowe mają dwie główne ale różne od siebie funkcje: 

  • Zapewnienie płynnego poruszania się części roweru 
  • Zapewnienie, że działanie elementów metalowych na inne elementy metalowe nie powoduje blokady 

W pierwszej przedstawionej sytuacji, smar do roweru używany jest, aby zapewnić częścią ruchomym najlepszą możliwą mobilność i płynne działanie. Możesz to dostrzec w pracy łożysk czy poruszaniu się siodełka. Pamiętaj, że smar rowerowy może przyciągać brud i kurz. 

W drugim przypadku smar rowerowy działa jako ochrona przed warunkami atmosferycznymi. Jeśli rower jest wystawiony na ich działanie, jego części mogą zacząć się blokować i korodować. Smar do roweru będzie je przed tym chronił. 

Gwinty i mocowanie siodełka są najważniejszymi elementami statycznym, które należy smarować smarem rowerowym. Te części roweru stykają się z metalem przez większość czasu. Może to powodować, że zaczną się blokować i trudno będzie je rozdzielić. Żeby temu zapobiegać, idealnie byłoby smarować śrubki zanim zostaną zamontowane w rowerze. Dodatkowo warto wyciągną siodełko, wyczyścić jego mocowanie i nasmarować przed ponownym montażem. 

Smary do łańcucha

W ofercie WD-40 Bike znajdują się 3 rodzaje środków smarujących: suchy, mokry i uniwersalny. Tak również można podzielić typu smarów dostępne na rynku. 

Smary suche

Ich podstawa to Teflon lub wosk. Po aplikacji na łańcuch wysychają i przyklejają się do łańcucha. Pozostawiają one warstwę smarującą, która przyciąga zdecydowanie mniej kurzu i brudu. Dlatego też powinny być naszym wyborem jeśli użytkujemy rower w warunkach dużego zakurzenia.

Smary mokre

Tego typu smary są zazwyczaj silniejsze niż smary tzw. suche ponieważ robi się je na bazie olei. Ich formuła sprawia, że są odporne na błoto i deszcz.  Pozostawiają “mokrą” warstwę smarującą ruchome części roweru. Ważne jest aby dopasować smar do warunków w jakich jeździmy. Smary mokre są idealne np. od jazdy zimą. Jednak po skończeniu takich jasny, koniecznie wyczyść rower!

Smar uniwersalny 

Jak sama nazwa wskazuje są one stworzone do jazdy w każdych warunkach. Wadą tego typu produktów jest, że nie są one idealne do ekstremalnych warunków pogodowych (na przykład wysoka wilgotność czy suchy klimat). 

Linia WD-40 Bike to linia, która odpowiada na wszystkie potrzeby. W jej skład wchodzą:

  • środek czyszczący do roweru
  • Smar uniwersalny
  • Suchy smar “dry lube”
  • Mokry smar “wet lube”