matomo

Kontrola korozji- jak projektować, aby wygrać z rdzą?

Myśląc „kontrola korozji” na początek musisz zastanowić się nad wyborem odpowiednich materiałów. Odpowiednia forma również jest ważna. Biorąc pod uwagę wiele czynników, można stwierdzić, że możliwość wystąpienia korozji można zredukować. Dobór odpowiednich materiałów i formy może znacząco zwiększyć szansę na ochronę przed rdzą. 

Niemniej jednak, żeby tak się stało, architekci muszą wziąć pod uwagę wiele aspektów. Kilka z nich zostało wymienione poniżej: 

Kontrola korozji- zapewnienie drenażu

Główną przyczyną powstawania rdzy jest występowanie wilgoci, prawda? Dlatego też tak istotne jest, żeby pojemniki do przechowywania- takie jak wielkie metalowe zbiorniki- były tak zaprojektowane, aby zapewnić odpowiedni drenaż wody. Dlatego też konieczne jest, aby przykrywki takich pojemników, były ustawione tak, żeby woda mogła z nich bez problemu spływać i żeby można było je bez problemu czyścić. Kolejną niezbędną rzeczą, jest możliwość przestawiania pojemników bez zbędnego trudu. 

Kontrola korozji- minimalizowanie skoków temperatur

Projektanci sieci ciepłowniczej muszą pamiętać, że pożywką dla korozji są miejsca, w których występują plamy zima lub plamy ciepła. Dlatego też, sprzęt o którym mówimy, powinien mieć stałą lub tylko delikatnie zmieniającą się temperaturę.  Jeśli na powierzchni będą się pojawiać plamy ciepła lub zimna, zwiększy to ryzyko pojawienia się korozji. Ciepłe punkty mogą być powodem powstawania tzw. korozji termo galwanicznej. Zimne z drugiej strony też mogą doprowadzić do korozji, jeśli nie zajmiemy się nimi wystarczająco szybko. 

Dostosowanie grubości ścian 

Aby kontrola korozji była skuteczna, projektanci muszą pamiętać, żeby odpowiednio dostosować grubość ścianek w sprzętach.  Jest to istotne ponieważ jeśli korozja się pojawia, stopniowo „zjada” metalowe ścianki, co powoduje zmniejszenie ich grubości. Czy wystarczy więc zrobić dwa razy grubsze ścianki? 

Tak.

Jednak tego typu metoda nie jest często używana przez projektantów. Problemem tutaj jest to, że nie zawsze jest to możliwe. Dlaczego? Na przykład dlatego, że dochodzą tu inne wymagania techniczne np. waga, ciśnienie itp. 

Kolejną przyczyną jest znaczny wzrost kosztów w przypadku tworzenia tego typu pogrubionej konstrukcji. Jest to często nieuzasadniony wydatek. Dlatego trzeba sprawdzić czy efekty, które można uzyskać przewyższają koszty, czy czasami jest to po prostu nie warte zachodu. 

W związku z wymienionymi wyżej przeciwnościami architekci rzadko stosują tą metodę. Zamiast tego rekomendują stosowanie od czasu do czasu WD-40, co zmniejszy ryzyko powstania korozji.  

Minimalizacja ubytków

Minimalizacja ubytków to nie tylko temat dla dentystów. Jest to również  obiekt zainteresowań architektów. Dlaczego? Ponieważ w elementach, które mają dużo dziur i załamań  będzie zbierać się wilgoć. Wilgoć ta jeśli nie ma odpowiedniej cyrkulacji powietrza, szybko będzie powodem pojawienia się korozji. Czyszczenie takich zakamarków nie jest proste. Dlatego ta okropna żółto pomarańczowa powłoka, powstanie w tempie ekspresowym.  Dlatego projektanci muszą unikać tworzenia jakichkolwiek dziur, zakamarków- tak zwanych ubytków. 

Jednak biorąc pod uwagę estetyczny wygląd, czasami nie można uniknąć projektowania z ubytkami. Biorąc to pod uwagę, stosowanie WD-40 może być dla wielu koniecznością. 

Zrozumienie otoczenia 

Kontrola korozji to bardzo istotny temat dla projektantów. Muszą oni pamiętać, że często ich twory będą znajdować się na zewnątrz, a co za tym idzie będą narażone na warunki atmosferyczne. Dlatego też muszą zrozumieć w jakich warunkach będzie znajdować się przedmiot, który tworzą. Następnie muszą dostosować swój projekt do tych właśnie warunków. Na przykład jeśli przedmiot będzie służyć komuś kto mieszka blisko morza, trzeba tak go zaprojektować, aby był jak najbardziej odporny na wilgoć. 

Zawsze warto stosować WD-40 , aby mieć pewność, że kontrolujemy korozję w pełni. Wiele można stracić jeśli element pokryje się rdzą, a przecież puszka WD-40 kosztuje tak niewiele. 

Spawanie zamiast łączenia

Widziałeś kiedyś łączenie zrobione z zardzewiałych śrub? To nie jest przyjemny widok. Zdecydowanie lepiej wyglądają elementy, które są ze sobą zespawane. Projektanci muszą o tym pamiętać, kiedy tworzą swoje cuda. Dlaczego? Ponieważ śrubki i nakrętki najszybciej rdzewieją. To właśnie na nich osadza się wilgoć. Oznacza to, że śruby powinny pojawić się projekcie tylko, gdy jest to absolutnie konieczne. Jeśli już jest to konieczne, muszą pamiętać, aby zostawić miejsce do odpowiedniego przepływu powietrza. 

Biorąc pod uwagę wszystko, co opisane powyżej, okazuje się, że często najlepszym i najwygodniejszym rozwiązaniem w kontroli korozji będzie po prostu zastosowanie WD-40. Ta puszka to na prawdę magiczne narzędzie!     

Zastrzeżenie

Opisane i pokazane zastosowania produktów WD-40, zostały przedstawione firmie WD-40 przez użytkowników tych produktów. Zastosowania te nie były testowane przez firmę WD-40 i nie stanowią jej rekomendacji ani zaleceń. Podczas użytkowania produktów WD-40 należy kierować się zdrowym rozsądkiem. Zawsze należy przedstrzegać instrukcji na opakowaniu i brać pod uwagę znajdujące się tam ostrzeżenia.

Kontakt

Amtra Sp. z o.o. ul. Schonów 3 41-200 Sosnowiec

© 2020 WD-40 Company