1953 r., w niewielkim laboratorium ledwo co raczkującej firmy Rocket Chemical w San Diego w Kalifornii, trzy osoby stanowiące cały jej personel opracowały linię rozpuszczalników o działaniu antykorozyjnym i środków odtłuszczających do zastosowania w lotnictwie.
Po 39 bezskutecznych próbach znalezienia właściwej formuły, dopiero za 40-tym razem udało im się stworzyć odpowiedni preparat wypierający wodę. I tak właśnie powstał WD-40. Nazwa preparatu „WD-40” nawiązuje do tego zdarzenia – oznacza bowiem „Water Displacement, 40th formula” (czyli 40-ta formuła wypierająca wodę). Nazwa ta została zaczerpnięta wprost z dziennika laboratoryjnego chemika, który opracował ten produkt.
Pierwszą firmą, która zaczęła stosować WD-40 na skalę komercyjną był Convair, wykonawca usług dla branży lotniczej, który użył tego preparatu do zabezpieczenia zewnętrznego pancerza pocisków rakietowych Atlas przed rdzą i korozją. Preparat okazał się tak skuteczny, że kilku pracowników zabrało puszki z WD-40 ze sobą do domu aby go tam użyć.
Kilka lat później, Norm Larsen, założyciel i prezes Rocket Chemical Company eksperymentował z umieszczeniem środka WD-40 w pojemnikach aerozolowych słusznie sądząc, że klienci mogą również używać ten preparat w swoich przydomowych warsztatach i garażach.
Założenie spółki Rocket Chemical w dniu 23 sierpnia 1953 przez Norman B. Larsen, Gordon Dawson i John B. Gregory.
Prezesem spółki Rocket Chemical Company zostaje Cy Irving.
Środek WD-40 ma swoją premierę w handlu detalicznym w San Diego w Kalifornii.
Firma staje się prawie dwa razy większa i zatrudnia 7 osób sprzedających średnio 45 skrzynek opakowań WD-40 dziennie z bagażników swoich samochodów bezpośrednio do sklepów z artykułami żelaznymi i sportowymi w rejonie San Diego.
Pierwsze zamówienie na całą ciężarówkę preparatu WD-40 zrealizowane na potrzeby ofiar huraganu Carla, który spustoszył wybrzeże Zatoki Meksykańskiej. Produkt został użyty do naprawy i renowacji pojazdów i urządzeń zniszczonych przez deszcz i powódź.
John S. Barry zostaje wybrany na prezesa i dyrektora zarządzającego Spółki WD-40 i zmienia jej nazwę odkąd zaczęła produkować wyłącznie jeden produkt – WD-40.
Spółka WD-40 staje się spółką publiczną i jest notowana na rynku pozagiełdowego obrotu papierami wartościowymi. Cena akcji rośnie o 61% już na pierwszej sesji.
“Sprzedaż osiąga 50,2 mln USD. Wiele firm usiłowało stworzyć imitacje WD-40, posuwając się nawet do użycia typowych dla WD-40 kolorów puszek: niebiesko-żółtych z niewielkim dodatkiem czerwonego na górze. Liczba pracowników: 38”
Gerald Schlief zostaje wybrany prezesem i dyrektorem operacyjnym Spółki WD-40. Potem wybrano go na Dyrektora Zarządzającego.
Spółka WD-40 świętuje swoją 40 -tą rocznicę powstania pokonując magiczną granicę sprzedaży 100 mln USD. Spółka zostaje uznana za jedną z 10 najbardziej dochodowych spółek na giełdzie NASDAQ.
Garry O. Ridge zostaje wybrany prezesem i dyrektorem zarządzającym Spółki WD-40.
“Spółka WD-40 dodaje Global Household Brands (globalne marki sprzętu domowego) do swojego portfolia. Pozyskanie takich marek jak X-14®, 2000 Flushes® i Carpet Fresh® powoduje, że Spółka WD-40 staje się liderem w branży produktów do czyszczenia i konserwacji sprzętu domowego. Liczba pracowników: 227”
Wdrożenie linii produktów 3-IN-ONE Professional. Wprowadzenie na rynek USA produktu WD-40 Big Blast® w pojemniku z szerokokątną dyszą natryskową zapewniającą szybkie i skuteczne nanoszenie środka WD-40 Multi-use na duże powierzchnie.
Spółka WD-40 przejmuje 1001® – wiodącą markę w branży środków do czyszczenia dywanów w Wielkiej Brytanii. Linia produktów 3-IN-ONE Professional zostaje wzbogacona o środek do odtłuszczania do zastosowań przemysłowych oraz do smarowania rozruszników samochodowych o wysokiej skuteczności.
Spółka WD-40 wprowadza produkt WD-40 Smart Straw® z rurką aplikatora przymocowaną na stałe. Nowy produkt Smart Straw Sprays 2 Ways™ może być nakładany dwoma metodami: natryskiem szerokokątnym przy rurce skierowanej w dół i skoncentrowanym strumieniem – z rurki skierowanej w górę. Wersja Smart Straw eliminuje również podstawową wadę produktów WD-40: odpadanie i gubienie cienkiej czerwonej rurki. Linia produktów 3-IN-ONE Professional zostaje uzupełniona o suchy smar do smarowania i ochrony każdej powierzchni bez pozostawiania oleistych pozostałości. Środek do czyszczenia dywanów Spot Shot Instant Carpet Stain Remover jest nanoszony z wygodnej butelki z dźwignią uruchamiającą wylot produktu.
Spółka WD-40 zmieniła opakowanie produktu: zamiast najbardziej popularnych puszek z preparatem WD-40 Multi-Use wprowadzono pojemniki z Smart Straw („inteligentną słomką”). Dzięki pomocy członków Fan Clubu WD-40 powstało pierwsze oficjalne zestawienie 2.000 zastosowań produktu WD-40 Multi-Use. Spot Shot wprowadza dwa nowe produkty w pojemnikach z dźwignią zwalniającą aplikację: środki do czyszczenia dywanów i usuwania nieprzyjemnego zapachu: Spot Shot Instant Carpet Stain i Odor Eliminator oraz Spot Shot Pet
Spółka WD-40 wprowadza produkt WD-40 Trigger Pro® w pojemniku innym niż aerozol dla użytkowników przemysłowych. Spółka WD-40 wprowadza markę BLUE WORKS®. BLUE WORKS jest linią specjalnych produktów do konserwacji przeznaczonych wyłącznie dla odbiorców z przemysłu o formule, której właściwości przekraczają wymagania standardów przemysłowych.
“Wykorzystując doświadczenie nabyte z marką BLUE WORKS, Spółka WD-40 wprowadza WD-40® Specialist® – linię najlepszych w swojej klasie produktów pod marką WD-40 przeznaczoną dla profesjonalnych użytkowników. Początkowo, linia produktów obejmuje wodoodporny smar silikonowy (Water Resistant Silicone Lubricant), ochronny biały smar litowy (Protective White Lithium Grease) oraz penetrant w aerozolu do usuwania rdzy (Rust Release Penetrant Spray) wykonane w technologii Blu Torch™ stanowiącej zastrzeżoną mieszaninę dodatków syntetycznych. Liczba pracowników: 334”
Spółka WD-40 zakłada nową spółkę – WD-40 BIKE Company zajmującą się wyłącznie produktami do konserwacji rowerów. Linia produktów WD-40® BIKE oferuje środki o wysokiej skuteczności do konserwacji rowerów, w tym suche i mokre smary do łańcuchów rowerowych, środki do odtłuszczania pracujące w trudnych warunkach, pianki do mycia rowerów oraz środki do ochrony ramy roweru.
Spółka WD-40 obchodzi 60-lecie powstania. Liczba produktów w linii WD-40 Specialist rośnie do 8. Dodano 5 nowych produktów, w tym: impregnat do usuwania rdzy (Rust Remover Soak), inhibitor korozji o długotrwałym działaniu (Long-Term Corrosion Inhibitor), Dirt & suchy smar odporny na działanie pyłu (Dust Resistant Dry Lube), Machine & środek do odtłuszczania elementów silnika (Engine Degreaser) oraz środek do czyszczenia styków elektrycznych w aerozolu (Electrical Contact Cleaner Spray). Idąc w ślad za sukcesem WD-40 Specialist, Spółka WD-40 decyduje o zaprzestaniu produkcji marki BLUE WORKS i wykorzystaniu kluczowej wiedzy i doświadczenia nabytego przy tym w innych swoich produktach.
Spółka WD-40 przejmuje markę GT85 – uniwersalny środek do konserwacji rowerów sprzedawany głównie w Wlk. Brytanii.
Spółka WD-40 wprowadza produkt WD-40 Flexible Straw™ w USA. Dzięki dołączonej 8” elastycznej wyginanej rurce, którą utrzymuje swój kształt można kłaść preparat w miejscach niedostępnych: przestrzeniach szczelnie zamkniętych, trudnodostępnych zawiasach, rolkach i wielu innych.
“W 2016, Spółka WD-40 wzmacnia linię WD-40® Specialist® Spray & dodając niekroplący żel smarujący „Stay Gel Lubricant”. Środek nie ulega kropleniu, co powoduje, że po nałożeniu natryskowym zapewnia 12x dłuższe smarowanie powierzchni pionowych i części poruszających się. Liczba pracowników: 445”
Pod koniec 2016 r. linia WD-40 Specialist została wzbogacona o 4 nowe smary o wysokiej efektywności. Smary są wykonane w nowoczesnej technologii, mają wytrzymałość właściwą dla zastosowań przemysłowych, są odporne na wysokie temperatury i ciśnienia oraz działanie wilgoci, a ponadto można je stosować wymiennie bez ryzyka zanieczyszczeń krzyżowych.
© 2021 WD-40 Company.
Wszystkie prawa zastrzeżone
Wybór regionu spowoduje zmianę języka i/lub treści dotyczących WD-40.