Ci, którzy kochają wędkowanie wiedzą, jak brudny może być kołowrotek po dniu spędzonym na łowieniu ryb: ziemia, piasek, resztki z pola lub przynęty, sól i woda mogą być szkodliwe i mogą spowodować poważne uszkodzenia sprzętu, jeśli taki stan zostanie zbagatelizowany (co w wielu przypadkach jest również dość kosztowne). Po pierwsze należy dokonać rozróżnienia: istnieje znacząca różnica pomiędzy przyczynami uszkodzeń kołowrotków używanych do połowów słodkowodnych i tych do połowów słonowodnych.
Te ostatnie są narażone na znacznie większe naprężenia z powodu pozostałości soli, więc będą wymagały bardziej starannego traktowania. Drugie rozróżnienie dotyczy jakości kołowrotka. Obecnie na rynku dostępny jest również profesjonalny sprzęt, który z jednej strony zapewnia lepszą ochronę przed agresywnymi czynnikami zewnętrznymi, a z drugiej strony posiada szczególnie skomplikowane podzespoły. Należy wziąć to pod uwagę przed demontażem czegokolwiek. Dobra konserwacja jest zawsze niezbędna: zarówno rutynowa konserwacja po połowach, jak i kompleksowa konserwacja na koniec sezonu.
Wyjąć szpulę żyłki z kołowrotka odkręcając śrubę centralną i sprawdzić ją zarówno z zewnątrz, jak i z tyłu w kierunku mechanizmu kołowrotka. Po usunięciu wszystkich obcych elementów za pomocą małego pędzelka/szczoteczki, można zanurzyć go (nawet z nawiniętą żyłką) w wodzie destylowanej na kilka godzin. W wielu przypadkach ujawnią się jeszcze kolejne pozostałości. Jeśli kołowrotek jest używany do łowienia w morzu, na powierzchni wody pojawi się wzorek z soli. Następnie szpulę należy opłukać i wysuszyć ściereczką z mikrofibry, a następnie wszystkie jej części ręcznikami papierowymi . Nie należy smarować zespołu ciernego.
Przy każdym wędkowaniu minimalne “obowiązkowe” czyszczenie, jakie powinniśmy przeprowadzić, polega na przejechaniu szmatką z mikrofibry zwilżoną odrobiną wody po zewnętrznej stronie kołowrotka. Zwykle wystarcza to do zapewnienia regularnego użytkowania. Zalecamy, aby co pięć do siedmiu cykli użycia po czyszczeniu lekko nasmarować widoczne części ruchome, tzn. te, które są widoczne w bębnie po wyjęciu szpuli. Sugerujemy użycie Smaru Silikonowego WD-40 Specialist który posiada doskonałe właściwości czyszczące i smarujące i zapewnia niczym niezakłócony ruch części. Środek zapewnia doskonałe smarowanie i po szybkim wyschnięciu chroni przed wilgocią. Jego formuła nadaje się do wszystkich metali, tworzyw sztucznych, gumy i drewna. W szczególności należy nasmarować wałek centralny u jego podstawy.
Szczególną uwagę należy zwrócić na połączenie kabłąka, który jest używany tysiące razy w czasie sezonu wędkarskiego. Funkcja otwierania i zamykania musi być prawidłowa i wolna od zbędnych luzów. Najpierw oczyść połączenia za pomocą Peparatu Wielofunkcyjnego WD-40, a następnie nasmaruj je Smarem Silikonowym WD-40 Specialist . Kilka kropel preparatu nanieść również na szpulę żyłki, która w najlepszych modelach wyposażona jest w małe wewnętrzne łożysko.
Zdemontuj uchwyt, odkręcając nakrętkę (lub inny system blokujący) po przeciwnej stronie kołowrotka, a następnie wyciągnij go. Do smarowania głowicy kołowrotka, uchwytu, wałka i gniazda obracania, które zazwyczaj wyposażone jest w małe łożysko kulkowe, należy używać tych samych produktów, które zostały wymienione powyżej. Należy również nasmarować połączenie, które umożliwia nasunięcie uchwytu na korpus kołowrotka.
Otwieranie kołowrotka jest operacją wymagającą fachowej wiedzy, dlatego zwykle najlepiej jest powierzyć to zadanie profesjonaliście. Jednak wiele kołowrotków łatwo nasmarować dzięki dodatkowemu otworowi. Przez taki otwór można wprowadzić smar. Niektóre kołowrotki mają małą nakrętkę na zewnętrznej stronie korpusu, inne mają mały otwór na uchwycie szpuli. Wykorzystaj takie otwory, aby nanieść niewielką ilość środka WD-40 Specialist Smar Teflonowy PTFE, który zmniejsza tarcie i zużycie mechanizmów. Wyłącznie w przypadku, gdy jesteś ekspertem, co dwa lub trzy sezony wędkarskie otwórz kołowrotek ostrożnie i przesmaruj jego wnętrze. Zwróć uwagę, że wewnętrzne mechanizmy są już trochę nasmarowane. Uzupełnij smar, dodając produkt wymieniony powyżej. Zwróć uwagę, aby podczas ponownego montażu dokładnie ustawić elementy wewnętrzne w odpowiedniej kolejności.
Po zakończeniu konserwacji części ruchomych i ewentualnie elementów wewnętrznych należy rozpocząć czyszczenie kołowrotka nadmiaru smaru, dokręcić wszystkie widoczne śruby odpowiednimi śrubokrętami i na koniec nanieść warstwę specjalistycznego wodoodpornego smaru silikonowego WD-40, rozprowadzić i następnie osuszyć szmatką i ręcznikami papierowymi. W okresie zimowym należy pamiętać, aby przechowywać kołowrotek w pomieszczeniach zamkniętych i chronić przed kurzem.
Zastrzeżenie
Opisane i pokazane zastosowania produktów WD-40, zostały przedstawione firmie WD-40 przez użytkowników tych produktów. Zastosowania te nie były testowane przez firmę WD-40 i nie stanowią jej rekomendacji ani zaleceń. Podczas użytkowania produktów WD-40 należy kierować się zdrowym rozsądkiem. Zawsze należy przedstrzegać instrukcji na opakowaniu i brać pod uwagę znajdujące się tam ostrzeżenia.
© 2025 WD-40 Company.
Wszystkie prawa zastrzeżone