Czyszczenie chłodnicy samochodowej nie jest czymś bardzo złożonym, ale wymaga szczególnej uwagi. Podstawowym zadaniem chłodnicy jest obniżenie temperatury obiegu płynu do chłodzenia silnika. Płyn chłodniczy jest mieszaniną wody zdemineralizowanej i środka ochronnego przed elektrycznością statyczną. Typowa proporcja tych składników wynosi 1: 1. Wraz z upływem czasu płyn chłodniczy traci swoje właściwości przeciwzamarzające i antykorozyjne.
W celu uniknięcia uszkodzenia układu chłodzenia i silnika zaleca się okresowe prowadzenie (przynajmniej raz na 2-3 lata) konserwacji chłodnicy od wewnątrz i zewnątrz. W czasie między konserwacjami, płyn chłodniczy może ulec zanieczyszczeniu rdzą i innymi ciałami obcymi wypłukanymi z silnika. Jeśli występują jakieś podejrzane zjawiska (np. plamy wody pod pojazdem, za wysoka temperatura wody chłodzącej podczas normalnej pracy silnika, itp.) konserwację chłodnicy należy wykonać natychmiast.
Środek odtłuszczający WD-40 Specialist® Degreaser
Szczotka z miękkim włosiem
Preparat wielofunkcyjny WD-40® Multi-Use Product
Rampa najazdowa/ kanał
Pojemnik
Wkrętak
Woda zdemineralizowana
Środek zapobiegający zamarzaniu
Przed rozpoczęciem czyszczenia chłodnicy, starannie oczyścić komorę silnika za pomocą ciekłego detergentu tak, aby usunąć cały osad tłuszczów, które uniemożliwiają dokładne sprawdzenie. Do tego celu idealny jest środek odtłuszczający, który rozpuszcza warstwę szlamu i mocno przylegające osady zanieczyszczeń i umożliwia ich łatwe usunięcie szmatką.
W ramach czyszczenie chłodnicy samochodowej, sprawdzić kanały wlotowe i wylotowe oraz prowadzące do zbiornika wyrównawczego i silnika – czy nie ma w nich nieszczelności i czy są mocno przymocowane. Za pomocą szczotki z miękkim włosiem usunąć grube złogi zanieczyszczeń z kratki chłodnicy, pył i resztki owadów. Pracę tę znakomicie ułatwi kilkukrotne spryskanie Preparatem Wielofunkcyjnym WD-40. Nie naciskać zbyt silnie szczotki aby nie doszło do deformacji lameli.
Przed opróżnieniem chłodnicy należy wykonać kilka czynności przygotowawczych. Jeśli jest to możliwe, podnieść pojazd na bezpiecznym stacjonarnym podnośniku (łapowym, w kanale lub na rampie najazdowej) i umieścić duży pojemnik pod silnikiem. Po ochłodzeniu silnika, ściągnąć pokrywę ze zbiornika wyrównawczego i sprawdzić, czy jest zainstalowany dolny korek spustowy i zawory odpowietrzające. Zawory muszą być poluzowane a korek otwarty. W ten sposób cała ciecz spłynie do podstawionego pojemnika. W przypadku braku korka spustowego, odłączyć dolny przewód obiegu cieczy chłodzenia. W tym celu poluzować zacisk mocujący i ściągnąć go z końcówki wylotowej, w której jest umieszczony.
Po wylaniu całego płynu z chłodnicy, zamknąć dolny korek (lub zmontować wcześniej zdemontowane połączenie cieczy) i dokręcić zawory odpowietrzające. Następnie wlać wodę zdemineralizowaną do zbiornika wyrównawczego i w ten sposób napełnić układ chłodzenia. Zamknąć pokrywę zbiornika wyrównawczego i uruchomić silnik. Pozostawić silnik w ruchu przez kilka minut. Po wyłączeniu silnika i odczekaniu na jego schłodzenie, powtórnie wykonać poprzednie czynności i zlać do pojemnika całą wodę używaną do płukania chłodnicy.
W przypadku, gdy woda po płukaniu jest bardzo zanieczyszczona, powtórzyć całą procedurę. W handlu są dostępne specjalne środki chemiczne, których można dodać do wody do mycia aby usunąć silnie przylegający osad kamienia; są to jednak środki niebezpieczne o właściwościach żrących, dlatego, jeśli zamierza się ich użyć – najlepiej skorzystać z usług fachowca – mechanika. Jeśli robisz to samemu – pamiętaj o stosowaniu środków chroniących ciało przed kontaktem z takimi substancjami.
Ostatnim etapem czyszczenia chłodnicy samochodowej jest napełnianie układu chłodzenia: sprawdzić działanie pojazdu i jego instrukcję konserwacji, ponieważ każdy samochód wymaga innych środków przeciwzamarzających. Użycie przypadkowych środków może spowodować poważne uszkodzenia silnika. Prawidłowy stosunek mieszania (zawsze z wodą zdemineralizowaną!) – patrz instrukcja użycia odnośnego produktu. Przy zimnym silniku wlać płyn chłodzący do zbiornika wyrównawczego do zaznaczonego poziomu. Następnie zamknąć pokrywę zbiornika, uruchomić silnik i pozostawić na biegu jałowym przez kilka minut. Jeśli poziom płynu obniżył się – dolać go. W celu usunięcia pęcherzyków powietrza – ścisnąć kilka razy ręką różne przewody układu chłodzenia.
Zastrzeżenie
Opisane i pokazane zastosowania produktów WD-40, zostały przedstawione firmie WD-40 przez użytkowników tych produktów. Zastosowania te nie były testowane przez firmę WD-40 i nie stanowią jej rekomendacji ani zaleceń. Podczas użytkowania produktów WD-40 należy kierować się zdrowym rozsądkiem. Zawsze należy przedstrzegać instrukcji na opakowaniu i brać pod uwagę znajdujące się tam ostrzeżenia.
© 2025 WD-40 Company.
Wszystkie prawa zastrzeżone