Hak holowniczy to bardzo popularne wyposażenie samochodów. Mechanizm składa się zwykle ze specjalnego drążka zakończonego kulą oraz belek mocujących. Drążek holowniczy może być wbudowany w ramię lub też zdejmowany. Dyszel przyczepki osadza się na kuli, a następnie blokuje specjalnym zatrzaskiem. To właśnie kula jest najbardziej narażona na uszkodzenia mechaniczne przy użytkowaniu. Zwykle pokrywana jest warstwą ochronną, niemniej jednak wymaga stałej konserwacji. Dodatkowo hak narażony jest na wilgoć i uszkodzenia powierzchni, co stanowi ryzyko korozji. Sprawdźmy, jak dbać o hak holowniczy, aby zapewnić mu długą żywotność!
Środek do czyszczenia styków WD-40 Specialist® Contact Cleaner,
Papier ścierny,
Szczotka, pędzelek lub odkurzacz.
Pierwszym krokiem w odpowiedniej konserwacji haka holowniczego są oględziny stanu sprzętu. Należy zwrócić szczególną uwagę nie tylko na ewentualne zarysowania czy otarcia, ale także pozostałe elementy haka. Niezwykle ważnym elementem poza samym hakiem są również gniazda. Koniecznie sprawdź, czy nie pojawił się na nich nalot, który mógłby zakłócić prawidłowy przepływ prądu. Oświetlenie przyczepki jest bardzo ważne dla bezpiecznej podróży. Zatem konserwacja i pielęgnacja haka to nie tylko usunięcie korozji, ale także weryfikacja części elektryki.
Jeśli po oględzinach okaże się, że na haku występują rdzawe naloty, niezbędne będzie ich usunięcie. Najpierw oczyść hak z ewentualnych zabrudzeń i błota. Do tego wykorzystać możesz zwilżone w wodzie ściereczki z mikrofibry. Następnie w zależności od stopnia korozji musisz usunąć rdzę. W przypadku mniejszych wykwitów wystarczy spryskać hak Preparatem wielofunkcyjnym WD-40 i odczekać kilka minut. Po tym czasie należy przetrzeć powierzchnię czystą ścierką z mikrofibry, aby usunąć nalot.
Jeśli zaś rdza pokryła hak grubszą warstwą, musisz ją usunąć za pomocą papieru ściernego. Obchodź się z nim delikatnie, stale kontrolując stopień starcia. Do tego celu najlepiej wykorzystać drobnoziarnisty papier (180-240). Dzięki temu usuniesz nalot, ale nie wpłyniesz na okrągłość główki. Pamiętaj, aby nie stosować do tego kroku żadnych szlifierek! Są zbyt agresywne i mogą zniekształcić kulę haka! Resztę doczyścisz Preparatem wielofunkcyjnym WD-40 i ściereczką z mikrofibry usuwając tym samym powstały po ścieraniu kurz.
Już na etapie czyszczenia, stosując Preparat wielofunkcyjny WD-40 zabezpieczasz powierzchnię. Warto jednak po zakończonej pracy nałożyć większą dawkę środka. Spryskaj więc nim całą powierzchnię haka i rozprowadź preparat za pomocą ściereczki z mikrofibry. WD-40 usunie wilgoć, nasmaruje i wyeliminuje ewentualne piski. Dodatkowo zabezpieczy powierzchnię przed rdzewieniem. Zastosuj go na wszystkie elementy metalowe haka holowniczego.
Dla bardziej długotrwałego efektu smarnego zastosuj również Wysokowydajny smar PTFE WD-40 Specialist. Nałóż go wyłącznie na głowicę, aby zapewnić odpowiednie smarowanie i zmniejszyć tarcie.
Teraz już wiesz, jak dbać o hak holowniczy! Po zakończonej pracy posprzątaj swoje stanowisko, a na wszystkie elementy haka nałóż kapturki zabezpieczające. Tak zadbany hak holowniczy będzie gotowy do bezpiecznego użytku. Wykonuj powyższe kroki regularnie, aby zapewnić mu dłuższą żywotność i bezawaryjną pracę.
A po więcej ciekawych wskazówek zajrzyj do naszej bazy poradników! Znajdziesz tam mnóstwo inspirujących porad, które przydadzą się w codziennym życiu. Sprawdź koniecznie!
Zastrzeżenie
Opisane i pokazane zastosowania produktów WD-40, zostały przedstawione firmie WD-40 przez użytkowników tych produktów. Zastosowania te nie były testowane przez firmę WD-40 i nie stanowią jej rekomendacji ani zaleceń. Podczas użytkowania produktów WD-40 należy kierować się zdrowym rozsądkiem. Zawsze należy przedstrzegać instrukcji na opakowaniu i brać pod uwagę znajdujące się tam ostrzeżenia.
19 October 2023
17 October 2023
11 January 2024
© 2025 WD-40 Company.
Wszystkie prawa zastrzeżone