Dokładna konserwacja kompresora jest niezbędna do utrzymania pełnej sprawności tego ważnego sprzętu. Kompresor składa się z trzech podstawowych elementów: właściwego bloku sprężarki, utworzonego przez cylinder z tłokiem napędzanym silnikiem elektrycznym, zbiornika sprężonego powietrza oraz jednostki dozującej i sterującej. Ciśnienie wewnętrzne kompresora można wykryć za pomocą specjalnego manometru. Najlepsze modele są wyposażone w dwa manometry: jeden wskazujący ciśnienie wewnątrz zbiornika, drugi na wylocie. Można to regulować za pomocą specjalnego pokrętła w zależności od zapotrzebowania na powietrze.
Pojemność zbiornika (6, 24, 100 litrów i więcej) określa dostępną rezerwę powietrza. Kompresory z 24-litrowym zbiornikiem są bardzo popularne, ponieważ nadają się do umiarkowanego użytkowania. Sprężarki tej klasy ważą od 15 do 30kg, a ich gabaryty mogą być porównywalne do średniej klasy walizki. Kompresory to solidne i wytrzymałe urządzenia ale nie należy zapominać o ich konserwacji. Zewnętrzną konstrukcję sprężarki należy okresowo czyścić silnym podmuchem sprężonego powietrza, a koła należy smarować preparatem wielofunkcyjnym WD-40. Przejdźmy więc do konkretów: jak konserwować kompresor?
Kompresor spręża powietrze, które pobiera z otoczenia. Ponieważ w powietrzu znajduje się kurz, który może spowodować uszkodzenia sprzętu, urządzenie jest wyposażone w filtr wylotowy. Aby zapewnić skuteczną konserwację sprężarki należy okresowo otwierać pojemnik z filtrem i wyjmować filtr. Zwykle wystarczy przedmuchać go sprężonym powietrzem lub wymyć. Jeśli jednak jest zbyt zatkany lub podarty, należy go wymienić.
Tłok wykonujący kompresję oraz części ruchome są stale smarowane specjalnym olejem znajdującym się w odpowiednim zbiorniku. Zakrętka zbiornika ma pręt, który powala zobaczyć obecną ilość oleju. Jeśli jest go mało trzeba dolać. Ogólnie rzecz biorąc, wielosezonowe oleje samochodowe są dobre do konserwacji kompresorów. Jeśli olej wydaje Ci się zbyt ciemny, brudny i/lub zbyt gęsty- wymień go całkowicie. Tego typu kontrole należy przeprowadzić koniecznie po pierwszych 100 godzinach pracy. Następnie wykonuj ją co 50 godzin pracy kompresora.
Sprężenie powietrza nieuchronnie tworzy skropliny, które gromadzą się na dnie zbiornika. Przynajmniej raz na trzy miesiące tego typu kondensat należy spuścić za pomocą odpowiedniego zaworu śrubowego znajdującego się pod samym zbiornikiem. Jest to bardzo ważne, ponieważ umożliwienie gromadzenia się cieczy w zbiorniku może wywoływać zjawisko wewnętrznego utleniania, które na dłuższą metę może uszkodzić ściany samego zbiornika. Czasami zawór jest lekko utleniony i nie daje się odkręcić. W takim przypadku najlepiej zastosować preparat wielofunkcyjny WD-40, który poluzuje połączenie. Pamiętaj, żeby robić to przy całkowicie pustym zbiorniku.
Presostat jest wewnętrznym elementem kontroli ciśnienia w zbiorniku: gdy ciśnienie osiągnie zadany poziom, presostat zamyka zasilanie i silnik zatrzymuje się. Gdy ciśnienie spada po użyciu, presostat ponownie uruchamia silnik. Należy okresowo sprawdzać, patrząc na manometr, podczas wyłączania i włączania, oraz na ciśnienie wskazane w instrukcji obsługi. Jeżeli wartości te nie są przestrzegane, maksymalne ciśnienie (powodujące wyłączenie) można regulować działając na śrubę znajdującą się wewnątrz obudowy wyłącznika ciśnieniowego. Do niej można się dostać zdejmując samą obudowę.
Zawór regulujący ciśnienie powietrza wylotowego wyposażony jest w manometr i pokrętło umożliwiające regulację. Aby sprawdzić jego skuteczność należy najpierw całkowicie go zamknąć. Musi wskazywać zero barów. Następnie wyreguluj go do maksymalnego otwarcia: manometr musi wtedy wskazywać to samo ciśnienie, które wskazuje manometr wyłącznika ciśnieniowego. Jeśli wskazania te są różne, zawór należy całkowicie wymienić. Bardziej doświadczeni mogą spróbować go zdemontować i potraktować wewnętrzne elementy za pomocą preparatu wielofunkcyjnego WD-40.
Narzędzia te (pistolety, dysze do pompowania i inne) mają szybkozłączki do węża doprowadzającego powietrze. Wymaga to pewnego wewnętrznego smarowania: ogólnie (o ile producent nie wskazał inaczej) minimalna ilość oleju, która niesie ze sobą sprężone powietrze wystarczy, jeśli używasz oleju smarowego mechanizmów kompresora. Najlepiej jednak okresowo smarować wszelkie połączenia śrubowe i sprzęgające preparatem wielofunkcyjnym WD-40. Pomoże on utrzymać je w czystości a także zabezpieczy przed utlenianiem. Przed włączeniem narzędzi, które nie pracowały przez dłuższy czas, najlepiej zawsze nasmarować je wewnętrznie za pomocą preparatu wielofunkcyjnego WD-40.
Zastrzeżenie
Opisane i pokazane zastosowania produktów WD-40, zostały przedstawione firmie WD-40 przez użytkowników tych produktów. Zastosowania te nie były testowane przez firmę WD-40 i nie stanowią jej rekomendacji ani zaleceń. Podczas użytkowania produktów WD-40 należy kierować się zdrowym rozsądkiem. Zawsze należy przedstrzegać instrukcji na opakowaniu i brać pod uwagę znajdujące się tam ostrzeżenia.
25 November 2021
12 March 2021
23 September 2021
23 October 2021
© 2025 WD-40 Company.
Wszystkie prawa zastrzeżone