Rozdrabniacz ogrodowy to bardzo przydatna maszyna w ogrodzie, w rolnictwie, czy w pielęgnacji zieleni publicznej. Jest w stanie drobno rozwalić gałęzie, gałązki z liśćmi czy kłody pozostałe po wycince. Tworzy przy tym masę, która w zależności od rozdrobnienia może mieć różne zastosowania. Bardzo małe rozdrabnianie może wytworzyć materiał idealny do stosowania w kompostownikach, które wytwarzają próchnicę nawozową. Po grubszym rozdrabnianiu otrzymasz zrębki, które są używane w ogrodnictwie a także mogą stać się doskonałym paliwem do pieców i kotłów opalanych drewnem. Jak więc konserwować rozdrabniacz ogrodowy?
Na ryku są różne rodzaje tej maszyny. Mamy małe maszyny ogrodowe z silnikiem elektrycznym o mocy do 2kW, poprzez silnik spalinowy o mocy 10-15 KM, po potężne profesjonalne maszyny napędzane poprzez ciągnik lub silnik zewnętrzny. W miarę jak zmieniają się modele, zmienia się też sposób wymaganej konserwacji.
ELEKTRCZNY ROZDRABNIACZ OGRODOWY
Jest to model przeznaczony dla prywatnego użytkownika, który chce kompostować produkty z ogrodu. Radzi sobie z gałęziami o ograniczonej średnicy i jest bardzo łatwy w obsłudze i serwisie. System rozdrabniania jest zwykle wyposażony w solidną metalową tarczę z dwoma lub więcej płaskimi ostrzami, które wykonują cięcie, podczas gdy dwa tylne podnośniki tarcz wytwarzają pchnięcie materiału, tak aby go wyrzucić.
ROZDRABNIACZ Z SILNIKIEM SPALINOWYM
Ten model jest odpowiedni dla ogrodników. Silnik o mocy od 5 do 15 KM napędza układ tnący, który również może różnic się od układu tarczowego i może być wyposażony w zębatki.
ROZDRBNIACZ Z ZEWNĘTRZNYM ŹRÓDŁEM MOCY
Nadaje się dla architektów krajobrazu i rolników. Jest to maszyna o sporych gabarytach i wadze, która czerpie siłę napędową z zewnętrznego źródła. Ze źródłem tym jest połączona za pomocą wału napędowego z przegubami Cardana. System tnący jest zazwyczaj wyposażony w duże rolki oraz system do przeciągania gałęzi. Rutynowa konserwacja jest taka sama jak zwykle. Natomiast system tnący może być serwisowany tylko w warsztacie. Wał korbowy i jego przeguby powinny być pod ścisłą kontrolą. Różnego rodzaju połączenia można smarować smarem PTFE WD-40 Specialist.
Rutynowa konserwacja (zawsze przy wyłączonym zasilaniu_ polega na dokładnym wyszczotkowaniu i umyciu wszystkich wewnętrznych części rozdrabniacza (uważaj, aby nie zmoczyć silnika elektrycznego), a następnie wizualnej kontroli ostrzy. W instrukcji obsługi znajdziesz odpowiedź na to po ilu godzinach noże trzeba naostrzyć. Pod koniec sezonu dobrze zabezpieczyć części ruchome. Można to wykonać przy pomocy preparatu wielofunkcyjnego WD-40.
Po wyjęciu leja, tarcza jest zwykle łatwo dostępna do tej czynności. Środkowa śruba umożliwia wyjęcie tarczy z jej gniazda, musi zostać odkręcona. Ostrza blokowane są za pomocą śrub. Jeśli ciężko jest je poluzować, użyj penetranta WD-40 Specialist. Ostrza mogą być pojedyncze lub podwójne. W pierwszym przypadku ponowne ostrzenie należy przeprowadzić na mokrym kamieniu lub przy użyciu szlifierki wodnej, zachowując kąt ostrza. W drugim przypadku ostrze można obrócić i naostrzyć nową części. W praktyce w tego typu modelach ostrzenie następuje dwa razy rzadziej niż w typie jednoostrzowym. Po naostrzeniu noże są ponownie montowane na karczy, a ta na wale napędowym.
Silnik elektryczny jest zamknięty w obudowie razem z wywietrznikami chłodzącymi. Upewnij się, że są one wolne od resztek roślin. Niektóre rozdrabniacze elektryczne są wyposażone w specjalne rolki rozdrabniające zamiast ostrzy. Jeśli są zużyte lub uszkodzone, należy je wymienić. Zewnętrzne części obrotowe można nasmarować smarem silikonowym WD-40 Specialist. Nadwozie tych modeli jest często wykonane z tworzywa sztucznego i dlatego nie ulega rdzewieniu.
W przypadku rutynowej konserwacji i konserwacji systemu ostrzy należy wykonać czynności opisane powyżej. System rolek należy sprawdzić i nasmarować w taki sam sposób jak system tnący. Należy wtedy skoncentrować się na funkcjonalności silnika, wykonując zwykłe czynności takie jak sprawdzanie świec zapłonowych, smarów, filtrów, gaźnika itp. W tych modelach nadwozie jest zazwyczaj metalowe, dlatego należy sprawdzać oznaki utleniania. Dobrze sprawdzi się tutaj stosowanie do ochrony preparatu wielofunkcyjnego WD-40, który chroni metal przed atakami rdzy. Należy tez zawsze sprawdzać stan paska: jeśli widoczne są pęknięcia, należy go wymienić. Do smarowania można używać wymienianych już wyżej produktów.
Zastrzeżenie
Opisane i pokazane zastosowania produktów WD-40, zostały przedstawione firmie WD-40 przez użytkowników tych produktów. Zastosowania te nie były testowane przez firmę WD-40 i nie stanowią jej rekomendacji ani zaleceń. Podczas użytkowania produktów WD-40 należy kierować się zdrowym rozsądkiem. Zawsze należy przedstrzegać instrukcji na opakowaniu i brać pod uwagę znajdujące się tam ostrzeżenia.
4 September 2020
2 December 2021
4 January 2022
25 January 2022
© 2025 WD-40 Company.
Wszystkie prawa zastrzeżone