Nieważne czy jesteś zapalonym rowerzystą czy nie, ale na pewno już się spotkałeś z problemem zerwanego łańcucha. W takiej sytuacji nie uderzaj od razu do mechanika, ponieważ naprawę możesz to wykonać sam. Wszystko, co ci jest potrzebne, to właściwe narzędzia, trochę cierpliwości i postępowanie zgodnie z poniższymi wskazówkami. Dzięki naszemu artykułowi, dowiesz się jak naprawić łańcuch rowerowy bez konieczności sięgania po pomoc do specjalistów, więc nadszedł czas abyś podjął wyzwanie? Nie bój się, ponieważ rady zawarte w artykule ułatwią Ci pracę.
Pierwszym krokiem, aby naprawić łańcuch rowerowy jest zdjęcie samego łańcucha. W celu wykonania tej czynności, ustaw przerzutkę w położeniu środkowym. Wtedy łańcuch nie jest silnie napięty i łatwiejszy do obsługi. Po przestawieniu przerzutki na pośredni stopień ściągnij łańcuch z zębatki. Jeśli łańcuch nie ma spinki rozłączającej, użyj skuwacza. Być może pomocny okaże się filmik zamieszony poniżej:
Po zdjęciu łańcucha, czas na jego czyszczenie. Usuń brud, resztki smaru i ewentualne osady rdzy z ogniw łańcucha za pomocą starej szczoteczki do zębów lub specjalnie przeznaczonej do tego szczotki. Jednocześnie spryskuj ogniwa środkiem do odtłuszczania. Ważne jest staranne oczyszczenie łańcucha, ponieważ ogniwa obrośnięte brudem znacznie pogarszają efektywność pracy łańcucha. Tego z pewnością nikt z użytkowników roweru nie chce. Przejdźmy dalej.
Czas na naprawę samą w sobie. Ogniwa łańcucha są ze sobą połączone za pomocą sworzni. Znajdź zerwane ogniwo i odłącz je od całości za pomocą imadełka łańcuchowego. W tym celu wykonaj czynności pokazane na filmiku. Wypchnij sworzeń na tyle, aby dało się zdjąć zerwane ogniwo jednak uważaj, aby sworzeń pozostał przymocowany do sąsiedniego ogniwa.
Przy sworzniu wysuniętym do połowy ściągnij zerwane ogniwo. Sworzeń zostanie następnie użyty do przymocowania nowego ogniwa. I na tym właściwie kończy się naprawa łańcucha. Załóż nowe ogniwo w miejsce starego i załóż łańcuch z powrotem na zębatce osi. Użyj skuwacza do założenia nowego łańcucha na zębatce osi i połącz rozłączone ogniwa. O ile jest to możliwe, wymień stare ogniwo na spinkę. Wtedy już nie będziesz potrzebował skuwacza łańcucha podczas kolejnej naprawy.
Po założeniu łańcucha nasmaruj go. Aby zachować efektywną pracę i zapewnić dłuższą żywotność łańcucha użyj odpowiedniego środka smarowego, np. mokrego lub suchego smaru do roweru (odpowiednio WD-40 Bike Wet lub WD-40 Bike Dry).
Smar na warunki mokre nadaje się do jazdy po terenie wilgotnym lub bagnistym. Chroni łańcuch przed korozją i przywieraniem do niego błota.
Smar na warunki suche nadaje się idealnie do jazdy po terenach piaszczystych, suchych i wszędzie tam, gdzie jest dużo kurzu/pyłu. Smar zawiera PTFE (politetrafluoroetylen), który tworzy suchy film smarujący na łańcuchu nieprzyciągający kurzu.
Masz teraz już wszystkie atuty w ręku do samodzielnej naprawy łańcucha roweru i wymiany jego ogniw. Do dzieła.
Zastrzeżenie
Opisane i pokazane zastosowania produktów WD-40, zostały przedstawione firmie WD-40 przez użytkowników tych produktów. Zastosowania te nie były testowane przez firmę WD-40 i nie stanowią jej rekomendacji ani zaleceń. Podczas użytkowania produktów WD-40 należy kierować się zdrowym rozsądkiem. Zawsze należy przedstrzegać instrukcji na opakowaniu i brać pod uwagę znajdujące się tam ostrzeżenia.
© 2021 WD-40 Company.
Wszystkie prawa zastrzeżone
Wybór regionu spowoduje zmianę języka i/lub treści dotyczących WD-40.