Lusterko boczne w samochodzie może zostać uszkodzone w różny sposób. Jednym z najczęstszych uszkodzeń jest przemieszczenie się elementu nośnego w wyniku kontaktu z innym pojazdem, ścianą, słupem itd. Często kończy się to pęknięciem właściwego elementu lusterka. Zdarzają się jednak również inne usterki, które nie mają nic wspólnego z uderzeniem, np. uszkodzenie mechanizmu regulacji lusterka. W niektórych przypadkach uszkodzenie możesz naprawić bez większych trudności, w innych jest to mniej lub bardziej skomplikowane. Czasami może zdarzyć się, że będziesz musiał wymienić całe lusterko boczne i jego wsporniki, a więc kupić nowe, kompatybilne z pojazdem. To co, będziesz musiał zrobić będzie różnić się zasadniczo w zależności od tego, czy lusterko jest wyposażone w ręczną dźwignię czy elektryczny system regulacji. Jeśli zastanawiasz się jak naprawić lusterko boczne lub dokonać jego wymiany, przyjrzyj się kilku typowym operacjom w tych dwóch przypadkach.
Lusterko boczne obsługiwane ręcznie
W przypadku uderzenia lusterko boczne może zostać gwałtownie obrócone, a wtedy wewnętrzny system sprężynowy, który reguluje jego położenie, ulegnie odblokowaniu.
Lusterko boczne sterowane elektrycznie
W tych lusterkach kąt nachylenia elementu lustrzanego jest regulowany przez małe silniki elektryczne zamontowane bezpośrednio w kołysce obrotowej, wewnątrz obudowy, które są zasilane przez sterownik na desce rozdzielczej pojazdu.
Sprawdź przygotowane niżej porady i dowiedź się jak naprawić lusterko boczne lub jak dokonać jego wymiany.
Za pomocą cienkiego śrubokręta podnieś wewnętrzną płytkę (w drzwiach), która ukrywa śruby mocujące stałe ramię lusterka na miejscu. Teraz można zdjąć zaślepkę na drążku sterującym i całkowicie wyjąć lustro wraz z ramieniem i powłoką. W niektórych modelach konieczne jest również wyjęcie lusterka w celu naprawy przegubu, który zazwyczaj jest wciskany na swoje miejsce. Następnie należy go ponownie podważyć (uważając, aby go nie złamać), aby wyjąć go z zacisków, które utrzymują go na miejscu. Po odblokowaniu mechanizmu przegubu można zidentyfikować uszkodzenie: najczęstszym problemem jest to, że kształtowa podkładka utrzymująca sprężynę w stanie ściśniętym wyszła ze swojego miejsca i sprężyna uległa rozciągnięciu. W niektórych przypadkach lusterko może być rozbite.
Sprężyna i jej podkładki dociskowe muszą być ściśnięte tak, aby podkładka kształtowa utrzymywała je w stanie ściśniętym. Można to zrobić na kilka sposobów np. za pomocą zacisku. Po przywróceniu kompresji można ponownie zamontować lusterko, wykonując czynności w odwrotnej kolejności. Jeżeli lusterko jest pęknięte lub potłuczone, należy usunąć pozostałe części i odłączyć je od podstawki. Zamontuj nowe, kompatybilne lusterko w podstawce, ustawiając nóżki lusterka w jednej linii ze szczelinami w podstawce i wciskając je na miejsce.
W przypadku uderzenia, dźwignia regulująca kąt nachylenia lusterka może powodować problemy. Dźwignia ta uruchamia trzy stalowe linki, które biegną przez trzy osłony. Uruchamiają one obrotową podstawkę, na której zamontowane jest lusterko. W niektórych przypadkach linki mogą się naprężać w osłonach lub podstawka może się zakleszczyć z powodu wniknięcia brudu lub innego materiału. Aby rozwiązać ten problem, należy odłączyć kable i osłony od dźwigni sterującej i rozpylić na osłony smar silikonowy WD-40. To przywróci płynność ruchu. Ten sam produkt można rozpylić na kołyskę, po uprzednim usunięciu wszelkich śladów obcych materiałów. Następnie ponownie zmontować części w odwrotnej kolejności. Czy wiesz już, jak naprawić lusterko boczne?
Lusterko demontuje się w taki sam sposób jak lusterko ręczne, ale należy również odłączyć przewody elektryczne, które wchodzą na ramię i biegną do silników. Zazwyczaj istnieje złącze blokujące, które musi zostać odłączone. Lusterka te często posiadają również elektryczny rezystor odladzający podłączony do czujnika na obudowie lusterka. Ten obwód również musi zostać odłączony. Ponownie zamontować sprężynę i podkładki w sposób opisany powyżej. Przed wymianą lusterka należy sprawdzić, czy silniki, które mogły zostać uszkodzone w wyniku uderzenia, działają prawidłowo. W tym celu wystarczy ponownie podłączyć elementy elektryczne (przed ponownym zamontowaniem lusterka) i uruchomić sterowanie na desce rozdzielczej. Należy również sprawdzić poprawność działania obwodów zasilających światła boczne zamontowane w obudowie lusterka. Wszystkie styki można potraktować produktem WD-40 Specialist Contact Cleaner.
Jeśli, jak wspomniano powyżej, uszkodzenie wymaga całkowitej wymiany lusterka, należy pamiętać, że lusterka zamienne są sprzedawane bez końcowej warstwy lakieru, dlatego przed zamontowaniem nowego lusterka należy je pomalować samodzielnie lub zanieść do warsztatu lakierniczego wraz z kodem koloru lakieru samochodu.
Zastrzeżenie
Opisane i pokazane zastosowania produktów WD-40, zostały przedstawione firmie WD-40 przez użytkowników tych produktów. Zastosowania te nie były testowane przez firmę WD-40 i nie stanowią jej rekomendacji ani zaleceń. Podczas użytkowania produktów WD-40 należy kierować się zdrowym rozsądkiem. Zawsze należy przedstrzegać instrukcji na opakowaniu i brać pod uwagę znajdujące się tam ostrzeżenia.
2 March 2021
30 September 2021
23 February 2021
4 December 2020
© 2025 WD-40 Company.
Wszystkie prawa zastrzeżone