Naprawa zderzaka w samochodzie to niezbyt skomplikowana czynność, jeśli uszkodzenie jest niewielkie i miejscowe. Zazwyczaj nie jest konieczna wymiana zderzaka. Element ten jest praktycznie zawsze wykonany z kompozytowego tworzywa sztucznego i malowany w tym samym kolorze co karoseria samochodu. Istnieje też jednak wiele wersji nielakierowanych z klasycznym ciemnoszarym kolorem. Zderzak jak sama nazwa wskazuje ma kontakt z wieloma ciałami obcymi podczas jazdy czy tez podczas parkowania. Sprawdźmy teraz jak naprawić plastikowy zderzak.
Uszkodzenia jakie mogą się pojawić, są różne. Od drobnej rysy, przez deformację, aż do skomplikowanego pęknięcia powierzchni. W lżejszych przypadkach możliwe jest wykonanie naprawy we własnym zakresie. Można uzyskać naprawdę doskonałe rezultaty. W przypadku poważniejszych uszkodzeń lepiej udać się do warsztatu, gdzie profesjonaliści dokonają naprawy. Rekomendujemy dokonywania napraw w warsztacie zwłaszcza, jeśli uszkodzenia dotyczą również karoserii. Jeśli uszkodzenia są kosmetyczne, nie jest konieczne posiadanie specjalnych narzędzi. Natomiast jeśli są one większe, potrzebne będą specjalne sprzęty.
Najprostsze do naprawienia na zderzaku są oczywiście drobne rysy, które powstały zwykle podczas parkowania czy manewrowania. Jeśli rysy nie są głębokie i nie wpływają w szczególny sposób na zderzak, możemy je dość szybko wyeliminować. Jeśli zderzak nie jest pomalowany, uszkodzoną część należy dokładnie wyczyścić przy pomocy gąbki i środka czyszczącego, a następnie dokładnie osuszyć ściereczką z mikrofibry. Następnie specjalną pastę ścierną nakłada się na uszkodzony fragment- cierpliwie, wielokrotnie nakładając ją okrężnymi ruchami. Aż część zostanie wygładzona, a rysy znikną. Jeśli rysy są głębsze, możesz użyć drobnego papieru ściernego (powyżej 400) dociskając go bardzo delikatnie. Jeśli zderzak jest pomalowany, w ten sam sposób możesz użyć pasty ściernej, ale nie używaj papieru ściernego. Zwłaszcza jeśli farba jest metaliczna, ponieważ usuwa ona przeźroczyste lakierowane wykończenie. Jeśli rysy nie znikną po zastosowaniu pasty, należy wybrać inne rozwiązanie.
W takiej sytuacji należy się zastanowić czy próbować naprawiać zderzak własnoręcznie, ryzykując, że skutki naszych działań będą widoczne, czy też skontaktować się z warsztatem blacharsko-lakierniczym. Jeśli zdecydujesz się dokonać naprawy samemu, po oczyszczeniu i obróbce pastą ścierną, na uszkodzone elementy należy nałożyć cienką warstwę wypełniacza do tworzyw sztucznych, który pozostaje bardziej elastyczny niż ten do karoserii. Następnie po dalszym szlifowaniu należy zregenerować kolorową farbę i przezroczyste lakierowane wykończenie. Na koniec należy wygładzić naprawiane miejsce przy pomocy padu polerskiego.
W przypadku deformacji- zazwyczaj wgnieceń- najlepiej zdemontować zderzak, aby łatwiej było wykonywać prace. Demontaż odbywa się poprzez poluzowanie różnych śrub mocujących zderzak do nadwozia, usunięcie wszelkich wewnętrznych osłon błotników i odłączenie przewodów zasilających wszelkie reflektory. Bywa, że praca ta jest skomplikowana i należy uważać, aby nie złamać konturów używanych do mocowania i łączenia. Aby ułatwić sobie pracę i poluzować śruby, można użyć penetrantu WD-40 Specialist. Ułatwia on odkręcanie w sposób bardzo skuteczny.
Odkształcenia powstałe w wyniku uderzenia można naprawić przy pomocy opalarki. Wytwarza ona podmuch powietrza o temperaturze co najmniej 500° C. Za pomocą opalarki należy najpierw ostrożnie podgrzać krawędzie, a następnie centralny obszar wgniecionej części. Gdy jest już wystarczająco miękki, wypchnij go z przeciwnej strony. Powinno dać się to zrobić z łatwością. Ponieważ jednak nie można uzyskać dokładnego kształtu, zawsze konieczne jest wykonanie szlifowania najpierw papierem o wyższej ziarnistości a następnie drobnoziarnistym, aby wygładzić i wyrównać profil. Następnie wykonuje się szpachlowanie, po czym dalsze szlifowanie i końcowe malowanie. Malowanie można wykonać warsztat blacharski.
Jeśli pojawią się pęknięcia, należy działać po wewnętrznej stronie zderzaka. Stosowane jest specjalne narzędzie, które podgrzewa plastik i nakłada zszywki, które po ostygnięciu części pozostają mocno osadzone w materiale. Dzięki temu rozerwane elementy wracają na swoje miejsce. Następnie następuje opisane wcześniej procedura wypełniania i malowania.
Po naprawie i przemalowaniu zderzaka należy go ponownie zamontować. Najlepiej jeszcze dokładnie wyczyścić gniazda śrub, same śruby oraz wszelkie łączenia w profilach i wewnętrzne osłony. Części te, umyte i wyszczotkowane, można przed montażem pokryć preparatem wielofunkcyjnym WD-40.
Zastrzeżenie
Opisane i pokazane zastosowania produktów WD-40, zostały przedstawione firmie WD-40 przez użytkowników tych produktów. Zastosowania te nie były testowane przez firmę WD-40 i nie stanowią jej rekomendacji ani zaleceń. Podczas użytkowania produktów WD-40 należy kierować się zdrowym rozsądkiem. Zawsze należy przedstrzegać instrukcji na opakowaniu i brać pod uwagę znajdujące się tam ostrzeżenia.
2 March 2021
13 January 2022
12 March 2021
© 2025 WD-40 Company.
Wszystkie prawa zastrzeżone