Częścią wycieraczki samochodowej, która ulega największemu zużyciu, jest gumowy profil umieszczony w piórze. Z czasem guma twardnieje, pęka i nie jest w stanie dopasować się do kształtu przedniej szyby, przez co nie odprowadza wody deszczowej. Uszkodzenia te postępują stopniowo, więc zanim skończymy z uszkodzoną wycieraczką, mamy czas na odpowiednią interwencję. Inne typowe uszkodzenia gumowej części wycieraczki, które należy natychmiast naprawić, to:
– Rozdarcie profilu gumowego;
– Stwardnienie i pęknięcie na skutek działania mrozu;
– Rozszerzenie z powstaniem fałd w ślizgaczu.
Jak więc naprawić uszkodzoną wycieraczkę samochodową?
Jeśli Twoja wycieraczka nie działa poprawnie, to jeszcze nie oznacza, że jest zepsuta. Jeśli gumowy profil piór nie wykazuje żadnych szczególnych uszkodzeń, wystarczy przetrzeć go szmatką nasączoną alkoholem denaturowanym przy każdym myciu samochodu. Ważny jest również skład płynu do mycia przedniej szyby: używaj specjalnego środka do mycia szyb w proporcjach podanych na opakowaniach lub zwykłej mieszanki wody i alkoholu denaturowanego (w stosunku 4:1).
Wymiana jest konieczna w przypadku zauważenia pęknięć, nieciągłości lub przerw u podstawy gumowych nakładek. Pióra mogą być połączone z ramionami za pomocą różnych systemów: aby je zdjąć, zazwyczaj należy nacisnąć zaczep. Istnieją też modele, w których wystarczy wyciągnąć pióro na zewnątrz po uprzednim obróceniu połączenia ramienia z piórem w kształcie litery U. Następnie należy zakupić odpowiednie pióra dla swojego samochodu i je wymieniać. W drugiej wycieraczce należy zrobić to samo. Zachowaj to pióro, które będzie w lepszym stanie jako zapas na wypadek nagłych problemów. Aby włożyć nowe pióro, po prostu umieść łącznik na końcu ramienia i go zatrzaśnij.
Uszkodzenie ramienia jest trudne do naprawy: sprężyna, która utrzymuje je przy przedniej szybie, może pęknąć, ale zdarza się to rzadko. Bardziej prawdopodobne jest, że system połączenia pomiędzy ramieniem a wałkiem, który zapewnia ruch, ulegnie uszkodzeniu lub pęknie. W takim przypadku ramię może pozostać nieruchome, mimo że wał napędowy będzie się obracał regularnie, lub ramię może się oddzielić od sworznia napędowego, gdy jesteś na drodze. Ramię może być podłączone do wału napędowego na różne sposoby, które wymagają różnych technik demontażu. Czasami, wszystko co trzeba zrobić, aby je naprawić, to je dokręcić (o ile to możliwe). Wcześniej spryskaj śrubę preparatem wielofunkcyjnym WD-40. To znacznie ułatwi luzowanie i dokręcanie śruby.
Aby zidentyfikować ewentualne przesuwanie się wałka w miejscu jego osadzenia, należy wyjąć ramię i zaznaczyć jego kierunek na główce wałka. Następnie włóż ponownie ramię i włącz wycieraczki. Po wyjęciu ramienia będzie można zauważyć ewentualne przesunięcie. Jeśli główka wałka wsuwa się w miejsce osadzenia ramienia, można wykonać tymczasowe sprzęgło, nawiercając miejsce osadzenia i wałek jednocześnie. W otwór należy włożyć dość mocną śrubę samogwintującą, która przytrzyma ramię na miejscu i zapobiegnie ześlizgiwaniu się wałka. Jest to rozwiązanie tymczasowe na czas oczekiwania na wymianę uszkodzonego wałka wycieraczki.
Jeżeli ramię uchwytu pióra jest uszkodzone lub jego stan jest bardzo zły, należy je wymienić. Jeśli trudno jest je wydobyć z wałka, nałóż na złącze odrobinę WD-40, który szybko wnika w zakamarki i skutecznie luzuje połączenie. Pamiętaj, aby zaznaczyć linię, na której pióro spoczywa na szybie. Dzięki temu będziesz miał punkt odniesienia. Można to zrobić za pomocą kilku kawałków taśmy maskującej naklejonych na przednią szybę. Nowe ramię, wyposażone już w pióro, należy osadzić na wałku za pomocą klucza, tak aby opierało się dokładnie na punktach odniesienia naniesionych na przedniej szybie. Jeśli jest śruba blokująca, należy ją maksymalnie dokręcić.
Do innych możliwych rzeczy prowadzących do uszkodzenia wycieraczki należy silnik napędu wycieraczki. Jeśli nie wykazuje on żadnych oznak życia, sprawdź skrzynkę bezpieczników i zobacz, czy ten do silnika nie jest przepalony. Jeśli jest nienaruszony, może być problem z podłączeniem zasilania do samego silnika. Jeśli masz dostęp do silnika, sprawdź, czy jest do niego dostarczane zasilanie, gdy wycieraczki są włączone. Jeśli tak, to połączenia można potraktować środkiem WD-40 Specialist Contact Cleaner. Teraz wiesz już, jak naprawić wycieraczkę samochodową.
Zastrzeżenie
Opisane i pokazane zastosowania produktów WD-40, zostały przedstawione firmie WD-40 przez użytkowników tych produktów. Zastosowania te nie były testowane przez firmę WD-40 i nie stanowią jej rekomendacji ani zaleceń. Podczas użytkowania produktów WD-40 należy kierować się zdrowym rozsądkiem. Zawsze należy przedstrzegać instrukcji na opakowaniu i brać pod uwagę znajdujące się tam ostrzeżenia.
© 2025 WD-40 Company.
Wszystkie prawa zastrzeżone