Aby jazda rowerem była przyjemna, komfortowa i bezpieczna, należy odpowiednio dbać o jednoślad. Mechanizm łańcuchowy jest jedną z najważniejszych elementów konstrukcji pojazdu. To dzięki niemu możemy się poruszać i to właśnie on nadaje komfort jazdy. Dla zachowania roweru w nienagannym stanie kluczowa jest jego pielęgnacja. Niestety większość z nas nie wie, jak często smarować łańcuch rowerowy. Co więcej, wiele osób nie wie, jak należy to robić. Dlatego postanowiliśmy stworzyć dla Was krótki poradnik o tym, jak dobrze smarować łańcuch rowerowy. W końcu to od ostrożnej konserwacji zależy wydajność łańcucha. A czyszczenie i smarowanie jest podstawowym elementem pielęgnacji.
Odnośnie tego, jak czyścić łańcuch rowerowy pisaliśmy już w innym poradniku. Dziś skupimy się nad tym, jak prawidłowo smarować łańcuch rowerowy oraz z jakich produktów warto korzystać. Gotowy? To zaczynamy!
Czystą szmatkę
Szczotkę do czyszczenia łańcuchów (lub starą szczoteczkę do zębów),
Zanim przejdziesz do konkretnych prac związanych z konserwacją swojego roweru, musisz zadbać o komfortową i bezpieczną pracę. W przypadku jednośladów istotne jest ich odpowiednie ustawienie i przygotowanie. Prace wykonuj w garażu lub jeśli pogoda na to pozwala na zewnątrz. Ustaw rower na specjalnym stojaku lub odwróć go do góry kołami i ustaw na stabilnym podłożu. Dzięki temu będziesz mieć łatwy dostęp do całego mechanizmu.
O kompleksowym czyszczeniu łańcucha rowerowego pisaliśmy w innym artykule. Warto tam zajrzeć, jeśli Twój łańcuch wymaga gruntownego czyszczenia. Jeśli nie jest mocno zabrudzony, wystarczy zastosować Odtłuszczacz WD-40 Bike, aby usunąć stary smar. W tym celu zabezpiecz podłoże przed zabrudzeniem, rozkładając np. szmatkę lub podstawiając miseczkę. Następnie weź Odtłuszczacz WD-40 Bike i spryskaj nim cały łańcuch wraz z przerzutkami i zębatką. Po chwili przetrzyj łańcuch specjalną szczoteczką do czyszczenia łańcuchów, bądź starą szczoteczką do zębów. Dzięki temu dokładnie wyczyścisz ogniwa łańcucha. Jeśli nie masz szczoteczki, możesz użyć zwykłej szmatki.
Więcej na temat czyszczenia dowiesz się z artykułu https://wd40.pl/poradniki/czyszczenie-lancucha-rowerowego-2/
Czysty i suchy łańcuch jest gotowy do smarowania. Jak i czym smarować łańcuch? Należy pamiętać o tym, by odpowiednio dobrać rodzaj smaru. Dostępne są smary suche np. Suchy smar WD-40 Bike, który sprawdzi się idealnie przy jeździe w suchych warunkach pogodowych (wiosną oraz latem). To czas, kiedy grunt jest suchy i dochodzi do silnego zapylenia łańcucha w trakcie eksploatacji. Taki smar świetnie zabezpiecza go przed kurzem i redukuje tarcie, co podnosi jego wydajność. W okresie jesiennym warto stosować Mokry smar WD-40 Bike, który sprawdzi się przy jeździe w terenie mokrym. Smar ten doskonale ochroni łańcuch przed szkodliwym działaniem błota czy wilgoci.
Jednak to nie wszystko. WD-40 dla miłośników rowerów ma również alternatywę – Smar uniwersalny na każdą pogodę WD-40 Bike. Produkt sprawdzi się do jazdy w warunkach suchych, jak i mokrych. Zapewni odpowiednią ochronę przed rdzą, zużyciem czy też płynne zmiany przerzutek.
Łańcuch jest czysty i suchy, a odpowiedni smar dobrany. Pora teraz na smarowanie. W tym celu upewnij się, że miska lub szmatka zabezpieczająca podłoże jest odpowiednio ustawiona. Następnie weź buteleczkę ze smarem i dobrze ją wstrząśnij, aby składniki produktu odpowiednio się wymieszały. Zależnie od rodzaju smaru musisz pochylić buteleczkę aplikatorem do dołu tak, by smar nie wypływał zbyt szybko. Odpowiednia końcówka pozwoli na precyzyjną aplikację produktu. W jednej ręce trzymaj buteleczkę bezpośrednio nad łańcuchem, a drugą wpraw pedały w ruch, aby produkt rozprowadził się po wszystkich ogniwach. W przypadku smaru uniwersalnego postępuj podobnie, precyzyjnie aplikując smar dzięki słomkowej końcówce.
Kiedy już naniesiesz odpowiednią ilość smaru na łańcuch, pora na rozprowadzenie go po całym mechanizmie. W tym celu musisz nadal kręcić pedałami i jednocześnie zmieniać po kolei przerzutki. W ten sposób produkt równomiernie rozłoży się idealnie po całości, tworząc warstwę ochronną.
W przypadku gdy nałożysz zbyt dużą ilość smaru, jego nadmiar powinien spłynąć na ułożoną pod rowerem szmatkę lub miskę. W razie konieczności możesz zetrzeć nadmiar smaru za pomocą czystej szmatki.
Teraz Twój rower jest już gotowy do jazdy!
Zastrzeżenie
Opisane i pokazane zastosowania produktów WD-40, zostały przedstawione firmie WD-40 przez użytkowników tych produktów. Zastosowania te nie były testowane przez firmę WD-40 i nie stanowią jej rekomendacji ani zaleceń. Podczas użytkowania produktów WD-40 należy kierować się zdrowym rozsądkiem. Zawsze należy przedstrzegać instrukcji na opakowaniu i brać pod uwagę znajdujące się tam ostrzeżenia.
11 May 2021
19 April 2023
30 March 2021
24 August 2022
© 2025 WD-40 Company.
Wszystkie prawa zastrzeżone