Odpowiednie nasmarowanie sterówki na łodzi to zadanie, które wymaga cierpliwości i czasu, ponieważ aby zostało dobrze wykonane, należy wziąć pod uwagę wiele czynników. Sterówka to zespół mechanizmów i linek, które poprzez operowanie sterem pozwalają łodzi skręcać, zmieniać kierunek lub utrzymywać stały kurs. W zależności od rodzaju łodzi – motorowej (z silnikiem zaburtowym lub stacjonarnym) lub żaglowej – wyróżniamy różne systemy. W przypadku łodzi z silnikami zaburtowymi (np. pontonów itp.) mechanizm sterowania oddziałuje na korpus samego silnika, który może obracać się w prawo lub w lewo: ustawiając zanurzenie silnika, oprócz śruby napędowej, mechanizm wyposażony jest w specjalnie ukształtowaną część, która pełni funkcję steru.
W przypadku łodzi żaglowych ster osadzony jest na pionowej osi, na której zamocowany jest również specjalny element łączący, który obsługuje cięgna wychodzące z przekładni steru. Jego obrót powoduje obrót osi i w konsekwencji łopatki steru. Oba systemy charakteryzują się różnym poziomem złożoności i wymagają różnych metod czyszczenia i konserwacji.
Jeśli chodzi o silnik zaburtowy, jego skręcanie w prawo lub w lewo jest możliwe poprzez obsługę koła sterowego, które poprzez skrzynkę z mechanizmami wewnętrznymi oddziałuje na cięgno. Linka ta jest umieszczona w wytrzymałej osłonie i biegnie wzdłuż wnętrza łodzi i dociera do silnika. Tutaj jest ona połączona ze stalową osią (powrotną) składającą się z teleskopowego pręta, który poprzecznie przechodzi przez stałą część korpusu silnika (prowadzony wewnątrz tulei) i wychodzi po przeciwnej stronie. W tym miejscu jest on podłączony do specjalnie ukształtowanego drążka połączonego z ruchomą częścią zespołu silnika. Mechanizm powrotu i tuleja prowadząca to części, które wymagają smarowania.
Klucz płaski
Szybkodziałający środek WD-40 Specialist® Fast-Drying Contact Cleaner
Śrubokręt
Skręcanie silnikiem zaburtowym w prawo lub w lewo jest możliwe poprzez obsługę rumpla, który poprzez skrzynkę z mechanizmami wewnętrznymi oddziałuje na linkę cięgna. Linka ta jest umieszczona w wytrzymałej osłonie i biegnie wzdłuż wnętrza łodzi i dociera do silnika. Tutaj jest ona połączona ze stalową osią (powrotną) składającą się z teleskopowego pręta, który poprzecznie przechodzi przez stałą część korpusu silnika (prowadzony wewnątrz tulei) i wychodzi po przeciwnej stronie. W tym miejscu jest on podłączony do specjalnie ukształtowanego drążka połączonego z ruchomą częścią zespołu silnika. Aby nasmarować ster, należy przede wszystkim skoncentrować się na mechanizmie powrotu i tulei prowadzącej.
Użyj klucza o odpowiedniej średnicy, aby poluzować śrubę łączącą mechanizm powrotu ze specjalnie ukształtowanym drążkiem połączonym z ruchomą częścią silnika. Następnie obróć rumpel steru tak, aby cały drążek mechanizmu powrotu znalazł się w tulei. Po przeciwnej stronie całkowicie odkręć nakrętkę wieńcową, która utrzymuje mechanizm powrotu wewnątrz tulei, a następnie zdejmij mechanizm.
System powrotu zwykle będzie nasmarowany. Jednak smar ten jest zanieczyszczony przez wodę morską i sól, prawdopodobnie będzie zbrylony i musi zostać usunięty. Spryskaj zewnętrzną stronę mechanizmu powrotu i wewnętrzny drążek teleskopowy szybkodziałającym środkiem WD-40 Specialist Fast Drying Contact Cleaner, który usunie stary smar nie pozostawiając żadnych pozostałości. Działanie preparatu jest natychmiastowe, a sam środek jest łatwy do usunięcia. Kontynuuj czyszczenie elementu (natrysk), aż będzie idealnie czysty i wolny od wszelkich pozostałości smaru. Analogicznie postępuj w przypadku tulei ślizgowej. Następnie użyj cienkiego pręta z przymocowaną szmatką, aby wyczyścić wnętrze tulei i dokończyć procedurę czyszczenia.
Wszystkie części: drążek teleskopowy, mechanizm powrotu i wnętrze tulei należy nasmarować białym smarem litowym WD-40 Specialist, którego gęsta konsystencja zapewnia znakomite smarowanie utrzymujące się przez długi czas. Smar nie ścieka i trwale przylega do smarowanej powierzchni. Zmniejsza tarcie i zapewnia płynną pracę wszelkich ruchomych części metalowych. Idealnie nadaje się do zastosowań na elementach metalowych, które nie mogą być regularnie smarowane. Można go używać na zewnątrz w każdych warunkach atmosferycznych.
Ponownie wprowadź pręt teleskopowy do mechanizmu powrotu, a następnie całość do tulei. Następnie dokręć nakrętkę wieńcową, która mocuje drążek z cięgnem. Teraz przesuń rumpel, aby wysunąć głowicę mechanizmu powrotu z korpusu silnika i na koniec ponownie podłącz głowicę do specjalnie ukształtowanego drążka, mocno dokręcając nakrętkę łączącą.
Ster łodzi żaglowej osadzony jest na wytrzymałej osi pionowej, która obraca się na specjalnych tulejach. Na osi zamontowany jest metalowy „segment”, który za pomocą specjalnych stalowych cięgien (rumpli) jest połączony z dwoma końcami łańcucha, który z kolei osadzony jest na kole zębatym obracającym się wraz z kołem sterowym. W praktyce działanie mechanizmu steru odbywa się w następującej sekwencji: koło sterowe – koło zębate – łańcuch – rumple – metalowy segment – oś steru – ster.
Wyżej wymienione elementy należy sprawdzać po kolei, zaczynając od wałka koła zębatego, następnie przechodząc do łańcucha i rumpli. Najlepszą metodą jest zastosowanie szybkodziałającego środka odtłuszczającego WD-40 Specialist Fast Acting Degreaser na wcześniej nasmarowanych częściach. Pozwoli to wyeliminować wszelkie stwardniałe smary i osady z różnych elementów. Zastosuj preparat również na kołach rumpla i na regulowanych cięgnach, które łączą je z metalowym segmentem napędowym. Oczyść dokładnie wszystkie elementy za pomocą szmatki.
Wszystkie skontrolowane mechanizmy spryskaj białym smarem litowym WD-40 Specialist, zwracając szczególną uwagę na ogniwa łańcucha współpracujące z kołami rumpla, a także na nakrętkę regulacyjną cięgien w specjalnym segmencie. Po smarowaniu, obróć koło, aby lepiej rozprowadzić produkt na nasmarowanych elementach.
Zastrzeżenie
Opisane i pokazane zastosowania produktów WD-40, zostały przedstawione firmie WD-40 przez użytkowników tych produktów. Zastosowania te nie były testowane przez firmę WD-40 i nie stanowią jej rekomendacji ani zaleceń. Podczas użytkowania produktów WD-40 należy kierować się zdrowym rozsądkiem. Zawsze należy przedstrzegać instrukcji na opakowaniu i brać pod uwagę znajdujące się tam ostrzeżenia.
© 2025 WD-40 Company.
Wszystkie prawa zastrzeżone