Próbujesz odblokować okno? Może być trudne do otwarcia z kilku powodów. Aby zrozumieć, jak otworzyć zablokowane okno, należy najpierw ocenić materiał, z którego jest ono wykonane. Należy rozróżnić okna z ramami drewnianymi i ramami okiennymi wykonanymi z innych materiałów (takich jak aluminium, PCV i materiały kompozytowe). Przyczyny zacinania się okien mogą mieć różne pochodzenie. Po drugie, istnieją również bardzo różne mechanizmy zamykania i uchylania okien, które mogą utrudniać (lub uniemożliwiać) ich otwieranie.
Ogólnie rzecz biorąc, okna częściej zacinają się w bardziej “ekstremalnych” warunkach pogodowych. Takich jak silne mrozy lub bardzo wysokie temperatury spowodowane ciągłym nasłonecznieniem. Wynika to z faktu, że znaczne wahania temperatury powodują rozszerzanie i kurczenie się materiałów, co często powoduje zacinanie się okien. Warunki te mają również wpływ na wilgotność powietrza, co może prowadzić do pęcznienia, suchych mechanizmów i innych problemów. W związku z tym konieczne jest zbadanie rodzaju okna, z którym masz do czynienia. Następnie niezbędne jest zidentyfikowanie dokładnych przyczyn jego zacięcia w celu podjęcia odpowiednich działań.
Jak uwolnić okno z drewnianą ramą
Ten typ okna może się zacinać na skutek odkształceń i pęcznienia zarówno skrzydeł, jak i ościeżnicy. Zależy to od warunków termicznych i atmosferycznych. O ile ich zamknięcie może być łatwe, o tyle otwarcie może okazać się trudne.
Jak odblokować okno z ramą wykonaną z aluminium, PVC lub materiałów kompozytowych
Okna tego typu są zazwyczaj mniej wrażliwe na warunki termiczne i środowiskowe niż okna z ramą drewnianą. Najczęstsze problemy dotyczą systemów zamykania.
Jeśli drzwi nie chcą się otworzyć, możesz spróbować postukać w ramę gumowym młotkiem, szczególnie w górnym i dolnym rogu. Jeśli drzwi są wyposażone w gumowe uszczelki, pomocne może być nałożenie kilku kropel WD-40 Specialist Smar Silikonowy, który ma doskonałe właściwości smarujące. W niektórych przypadkach przydatne może być użycie pistoletu na gorące powietrze lub, w bardzo słonecznych warunkach, sprayu z lodem (takiego, jaki zwykle stosuje się przy leczeniu zwichnięć lub urazów). Podczas otwierania okna sprawdź, czy na powierzchni ramy nie ma punktów tarcia.
Otwarte skrzydło należy wyjąć z zawiasów. Jeśli przyczyną było puchnięcie lub niewielkie odkształcenie skrzydła, użyj papieru ściernego o średniej ziarnistości (nr 120-180) na skrzydle lub ościeżnicy (w zależności od tego, czy są profile uszczelniające). Po tej operacji zawsze musi nastąpić odnowienie wykończenia powierzchni (lakier lub farba), które musi być pozostawione do całkowitego wyschnięcia przed ponownym zamontowaniem skrzydła. Taką samą operację przeprowadza się, jeżeli przyczyną zacięcia było sklejenie się skrzydła z ościeżnicą na skutek zniszczenia lakieru lub farby.
Zacięcia lub trudności z otwieraniem mogą być często spowodowane uszkodzeniem systemów zamykania (pręty, wewnętrzne prowadnice skrzydeł lub zewnętrzne zaczepy itp.) lub systemów uchylania (sworznie, czopy, zawiasy). Elementy te należy sprawdzić i w razie potrzeby wymienić. Przed ponownym montażem zaleca się spryskanie tych części niewielką ilością WD-40 Specialist Smar Silikonowy, ponieważ nie przyciąga on brudu i po szybkim wyschnięciu izoluje przed wilgocią. Jego formuła jest kompatybilna z wszystkimi metalami, tworzywami sztucznymi, gumą i drewnem. Sprawdź również stan profili gumowych, które mogą być stwardniałe i stanowić główną przyczynę zatrzaskania bądź zacinania. W razie potrzeby wymień je.
Jeśli okno nie otwiera się z powodu uszkodzenia systemu blokującego, nie należy otwierać skrzydła na siłę, ponieważ może to spowodować większe uszkodzenia. W takiej sytuacji najlepiej zwrócić się do wyspecjalizowanego montera. Jeżeli uda się otworzyć okno, należy sprawdzić zewnętrzną część systemu blokującego znajdującą się na zewnętrznej krawędzi skrzydła z klamką. Tutaj również można użyć specjalistycznego smaru silikonowego WD-40, jak opisano powyżej, zarówno do systemu blokującego, jak i do elementów obrotowych.
Tego typu okna sprawiają problemy ze względu na przyczyny, które w tym artykule zostały już wymienione, ale istnieje również możliwość, że ruch może być utrudniony przez nadmierne tarcie części przesuwnych. Również w tym przypadku, po dokładnym oczyszczeniu części, zalecane jest użycie papieru ściernego i smarowania preparatem WD-40 Specialist Smar Silikonowy.
Zastrzeżenie
Opisane i pokazane zastosowania produktów WD-40, zostały przedstawione firmie WD-40 przez użytkowników tych produktów. Zastosowania te nie były testowane przez firmę WD-40 i nie stanowią jej rekomendacji ani zaleceń. Podczas użytkowania produktów WD-40 należy kierować się zdrowym rozsądkiem. Zawsze należy przedstrzegać instrukcji na opakowaniu i brać pod uwagę znajdujące się tam ostrzeżenia.
14 September 2021
15 January 2020
© 2025 WD-40 Company.
Wszystkie prawa zastrzeżone