Rower wystawiany jest na wiele szkodliwych warunków. Woda, błoto czy inne zabrudzenia mogą sprawić, że pojawi się na nim korozja. Nie można do tego dopuszczać i warto wiedzieć jak usunąć rdzę z roweru, zanim ta „zje” materiał. Przed rozpoczęciem sezonu rowerowego nie można więc zapomnieć o przeglądzie dwóch kółek. Przygotowanie roweru do sezonu można powierzyć profesjonalnemu serwisowi lub spróbować zrobić to samodzielnie. Wbrew pozorom nie jest to trudne zadanie, wymaga jedynie odrobiny zaangażowania i czasu.
Podstawą pielęgnacji każdego roweru jest jego konserwacja. Jeśli przygotowałeś rower na zimę, wiosną nic nie powinno Cię zaskoczyć. Wszyscy jednak wiemy, że większość z nas zwyczajnie wprowadza rower do garażu bez żadnego przygotowywania. Dlatego też wiosną mogą zaskoczyć nas liczne wykwity rdzy czy dziwne popiskiwania przy jeździe próbnej. Sprawdźmy więc, jak usunąć rdzę z roweru szybko i bezpiecznie?
Zanim przejdziesz do konkretów, dokładnie obejrzyj rower. Sprawdź wszelkie śruby, a także miejsca przy hamulcach czy pedały. Jeśli nie zakonserwowałeś go, z pewnością w wielu tych miejscach pojawiła się rdza. Wykwity należy natychmiast usuwać i pilnować, by nie pojawiły się ponownie. Rdza to nic innego jak postępujące niszczenie materiału, a więc zardzewiałe śrubki czy inne elementy stają się niebezpieczne dla użytkowania. Po obejrzeniu roweru i wychwyceniu zardzewiałych miejsc czas przejść do kolejnego kroku.
WD-40 to wielofunkcyjny preparat, który skutecznie usuwa rdzę oraz konserwuje materiał. Dzięki specjalnej formule środek zapewnia prawidłowe natłuszczenie oraz świetnie czyści elementy metalowe. W miejsca wymagające precyzyjnej aplikacji zastosuj specjalną rurkę załączoną do butelki. Nanieś preparat punktowo w miejscach dotkniętych korozją i odczekaj kilka chwil. Po tym czasie wyczyść je, usuwając resztki rdzy za pomocą ściereczki.
Łańcuch rowerowy wystawiany jest każdego dnia na szkodliwe warunki atmosferyczne. Należy więc pilnować, by stale był dobrze nasmarowany. WD-40 pomoże nasmarować łańcuch, dzięki czemu przerzutki nie będą się już zacinać, a sam łańcuch również będzie działał płynniej. Wystarczy wcisnąć odrobinę preparatu pomiędzy ogniwa i przekręcić kilka razy pedałami, aby środek równomiernie się rozprowadził.
Problem ten najczęściej dotyczy śrub, które rzadko używamy. Te przy pedałach czy przy siodełku raczej nie są często ruszane. Jeśli nie dbasz o ich konserwację, mogą pokryć się sowitą porcją rdzy. Poluzowanie takiej śruby „na sucho” może skończyć się jej uszkodzeniem. Rdza skutecznie spaja materiał, przez co mimo ogromnej siły, zardzewiałe śruby ani nie drgną. Mocno skorodowane śruby należy pokryć obfitą ilością produktu i pozostawić je na dłużej. Warto co jakiś czas powtarzać tę czynność, aby preparat dobrze spenetrował zardzewiałe miejsce. Dzięki WD-40 odkręcenie zardzewiałej śrubki stanie się łatwe.
Po zakończeniu oględzin i prac przygotowawczych do nowego sezonu nie zapominaj o prawidłowej konserwacji roweru. Pokryj preparatem wszystkie elementy ruchome, a także spryskaj nim każdą śrubkę i upewnij się, że jest dobrze dokręcona. Prawidłowe zakonserwowanie pozwoli uchronić te elementy roweru, które są najbardziej narażone na negatywny wpływ warunków atmosferycznych.
Uniwersalny preparat WD-40 może pomóc Ci również w czyszczeniu roweru! Jeśli chcesz usunąć stare, odklejające się naklejki, spryskaj je WD-40. Po kilku chwilach bez większego wysiłku zdejmiesz naklejki, bez ryzyka pozostawienia kleju na ramie roweru. To niewątpliwie najszybszy sposób na pozbycie się niechcianych naklejek bez skrobania i ryzyka zarysowań!
Zastrzeżenie
Opisane i pokazane zastosowania produktów WD-40, zostały przedstawione firmie WD-40 przez użytkowników tych produktów. Zastosowania te nie były testowane przez firmę WD-40 i nie stanowią jej rekomendacji ani zaleceń. Podczas użytkowania produktów WD-40 należy kierować się zdrowym rozsądkiem. Zawsze należy przedstrzegać instrukcji na opakowaniu i brać pod uwagę znajdujące się tam ostrzeżenia.
© 2025 WD-40 Company.
Wszystkie prawa zastrzeżone