Jeśli żelazna brama nie jest starannie zabezpieczona przed korozją warstwą powłoki zabezpieczającej, to istnieje ryzyko przedostania pod nią wilgoci. Dzieje się to zwykle przez pęknięcia w powłoce spowodowane rozszerzaniem/kurczeniem się metalu w wysokiej / niskiej temperaturze. Podobnie działają powierzchnie kontaktowe, oporowe lub trące. Powstaje w ten sposób rdza, będąca mieszaniną tlenków żelaza, która w sposób nieprzerwany powoduje erozję metalu. Ta prowadzi do znacznego zmniejszenia jego wytrzymałości mechanicznej. Rdza pojawia się nawet na zupełnie nowych bramach ocynkowanych ogniowo, na których istnieją tak zwane „pułapki korozyjne”. To miejsca nakładania się dwóch powierzchni – np. na powierzchni zamocowania kołków i innych elementów dekoracyjnych. W takich przypadkach powierzchnia złącza nie jest w żaden sposób chroniona – ani przez ocynkowanie ani przez malowanie. Dlatego usuwanie rdzy z żelaznej bramy czy metalowego ogrodzenia i zabezpieczenie jej odpowiednim środkiem antykorozyjnym staje się koniecznością.
W celu określenia, co jest konieczne do zrobienia, najpierw musisz określić stopień skorodowania bramy. Zasadniczo istnieją trzy poziomy korozji:
Praca, którą należy wykonać, aby usunąć rdzę, różni się w zależności od stopnia skorodowania. Dowiedz się też jak usunąć rdzę z metalu.
Jest to najmniej problematyczna sytuacja. W takim przypadku wystarczy ograniczyć się do naprawy miejsc uszkodzonych przez rdzę, pozostawiając pozostałą powierzchnię bez jakiejkolwiek interwencji. Energicznie trzyj drucianą szczotką zardzewiałe części. Po szczotkowaniu dokończ usuwanie rdzy średnioziarnistym papierem ściernym (nr 240-280), aby dokładnie wyczyścić powierzchnię. Po usunięciu rdzy z całej bramy, użyj szczotki do oczyszczenia jej z pyłu i opiłków metalu. Najlepszym sposobem na zakończenie tego etapu jest spryskanie powierzchni, z których usunąłeś rdzę, Preparatem Wielofunkcyjnym WD-40, a następnie rozprowadzenie go za pomocą szmatki.
W tym przypadku czyszczenie bramy szczotką drucianą nie wystarczy, poza tym zajęłoby to bardzo dużo czasu i byłoby pracochłonne. Musisz użyć frezarki powierzchniowej wyposażonej w szczotkę obrotową. W zależności od kształtu czyszczonego obszaru, wybierz szczotkę o najbardziej odpowiedniej wielkości i kształcie: krążkowym, miseczkowym lub okrągłym. Frezarka jest bardzo skutecznym narzędziem: najlepiej używać jej ze średnią prędkością roboczą, aby frez był łatwy do kontrolowania i można było uniknąć potencjalnie niebezpiecznych sytuacji. Oprócz rdzy, usuń również farbę z kilkucentymetrowego marginesu obszaru wolnego od rdzy. Użyj szczotki o małej średnicy do czyszczenia detali bramy i jej najwęższych miejsc. Po czyszczeniu frezem ze szczotką jest jeszcze dużo do zrobienia. Użyj papieru ściernego do dokładniejszego usunięcia rdzy, po czym oczyść i spryskaj powierzchnię Preparatem Wielofunkcyjnym WD-40, a następnie rozprowadź go za pomocą szmatki.
To jest niewątpliwie najpoważniejsza sytuacja. Konieczne jest usunięcie zarówno rdzy, jak i farby. Po pierwszym zgrubnym usunięciu rdzy i odpadających płatków metalu za pomocą szczotki obrotowej – oceń sytuację i zdecyduj, czy lepiej jest kontynuować mechaniczne usuwanie rdzy i lokalne pozostałej farby, czy lepiej od razu usunąć całą powłokę lakierniczą. Mimo że ten ostatni krok zajmuje najwięcej czasu, jest zdecydowanie najlepszy, ponieważ pozwala przejść do końcowej fazy wykonania zabezpieczenia antykorozyjnego i ponownego malowania całkowicie czystej powierzchni wolnej od rdzy i starej farby.
Posmaruj całą powierzchnię dobrym półpłynnym środkiem do usuwania farby z metalu (zawsze używaj przy tym rękawic, okularów i maski ochronnej, ponieważ jest to produkt żrący). Poczekaj kilka minut, aż rozpuszczalnik spowoduje odklejenie farby od podłoża, a następnie użyj szpachelki, skrobaka, szczotki drucianej i papieru ściernego do usunięcia całej farby. Następnie użyj frezarki ze szczotką obrotową do oczyszczenia powierzchni bramy. Na koniec, spryskaj powierzchnię Preparatem Wielofunkcyjnym WD-40 Multi-Use i rozprowadź go za pomocą szmatki.
Umieść opalarkę (o temperaturze około 600 °C) lub płomień palnika gazowego w niewielkiej odległości od powierzchni z powłoką do usunięcia i ogrzewaj niewielkie miejsca na powierzchni żelaznej bramy; odchodzącą i zwijającą się farbę usuwaj szpachelką i szczotką drucianą. Ta praca wiąże się z pewnym ryzykiem – zachowaj ostrożność i upewnij się, że zarówno dzieci, jak i zwierzęta nie znajdują się zbyt blisko miejsca pracy.
Zastrzeżenie
Opisane i pokazane zastosowania produktów WD-40, zostały przedstawione firmie WD-40 przez użytkowników tych produktów. Zastosowania te nie były testowane przez firmę WD-40 i nie stanowią jej rekomendacji ani zaleceń. Podczas użytkowania produktów WD-40 należy kierować się zdrowym rozsądkiem. Zawsze należy przedstrzegać instrukcji na opakowaniu i brać pod uwagę znajdujące się tam ostrzeżenia.
© 2025 WD-40 Company.
Wszystkie prawa zastrzeżone