Wymiana opony w rowerze nie jest zadaniem karkołomnym, choć dla wielu może wydawać się to trudne. W dzisiejszym poradniku podpowiemy Wam, jak wymienić oponę w rowerze zarówno szosowym, jak i elektrycznym oraz na co zwrócić uwagę. Przy okazji wymiany opony wspomnimy również o tym, jak wymienić dętkę w rowerze. Nie da się ukryć, że potrzeba wymiany dętki zachodzi zdecydowanie częściej, niż wymiana opony. Niemniej jednak warto pamiętać, by oponę wymienić zawsze, kiedy zauważymy, że bieżnik jest już mocno wytarty. Zwykle wykonuje się to, co 1000-2000 km.
Łyżki do opon
Nowa opona oraz dętka
Klucz płaski (jeśli mocowanie koła nie ma szybko złączki)
Preparat wielofunkcyjny WD-40
Najlepszym sposobem na wymianę opon w rowerze jest wcześniejsze zdemontowanie kół. Dzięki temu będziesz miał swobodny dostęp i wygodniej będzie Ci pracować. W przypadku rowerów z szybko złączką, zdjęcie koła jest banalnie proste. Przy innym mocowaniu potrzebny będzie płaski klucz, aby odkręcić i zdjąć koło. Mocno zabrudzone lub zardzewiałe śruby spryskaj najpierw preparatem wielofunkcyjnym WD-40, aby ich odkręcenie było łatwiejsze.
A jak usunąć tylną oponę w rowerze? Ten proces również zacznij od zdjęcia koła. Tutaj mamy już więcej pracy. Najpierw musisz przełączyć przerzutki na małą zębatkę, odłączyć układ hamulcowy od koła i zdjąć łańcuch. Warto obejrzeć sobie tutorial w sieci o tym, jak wymienić tylne koło w rowerze, aby mieć pewność, że demontaż koła przebiega bezproblemowo. Demontaż może różnić się w zależności od modelu.
Jeśli już wiesz, jak wymienić koło w rowerze i wykonałeś tę czynność, czas na usunięcie ciśnienia. W przypadku wymiany dętki przebitej, od razu przejdź do kroku trzeciego. Jeśli jednak praca przebiega na napompowanym kole, najpierw musisz usunąć powietrze z dętki. Jedni zalecają całkowite usunięcie powietrza, inni podpowiadają, by spuścić go jedynie do połowy. Jeśli więc wymiana nie jest podyktowana przebiciem dętki, warto wypuścić z niej jedynie połowę powietrza.
Teraz pora na usunięcie starej opony i dętki oraz wymianę na nowe. W tym celu należy zastosować specjalne łyżki do opon, które pomogą szybko i bezpiecznie usunąć oponę z obręczy. Dzięki ich konstrukcji łatwo podważysz oponę i usuniesz ją z koła. Haczykowatym miejscem podważ oponę, wysuwając jej rant z obręczy i zahacz łyżkę o szprychy. Następnie w przypadku mocno osadzonej opony warto wykonać ten sam krok nieco dalej. Podważenie opony w dwóch lub trzech miejscach pozwoli swobodnie usunąć ją z obręczy.
Po zdjęciu opony wypuść resztę powietrza z dętki i wyciągnij ją. Następnie zdejmij całkowicie oponę i przejdź do kroku czwartego.
Wymiana opony w rowerze – co dalej? Po demontażu starej opony i dętki musisz koniecznie przejrzeć obręcz i sprawdzić taśmę. Jeśli są na niej uszkodzenia, koniecznie ją wymień, aby uniknąć ponownego przebicia dętki. Za pomocą miękkiej szmatki usuń ewentualne zabrudzenia z obręczy. W tym kroku warto zastosować Odtłuszczacz WD-40 Bike, szczególnie przy oponach bezdętkowych ważne jest precyzyjne odtłuszczenie obręczy. Jeśli taśma jest nieuszkodzona, czas na montaż nowej opony.
Załóż ją na obręcz tylko jednym rantem. Następnie zamontuj nową dętkę, ale zanim to zrobisz, upewnij się, że jest ona lekko napompowana. To znacznie ułatwi cały proces i zapobiegnie „przyszczypywaniu” dętki w trakcie mocowania opony. Zlokalizuj otwór na wentyl i umieść go w nim. Jeśli masz nakrętkę mocującą na wentyl, warto wkręcić ją już teraz. Następnie wsuń dętkę pod oponę na całej obręczy. Dzięki temu, że została ona lekko napompowana, proces ten będzie bezproblemowy i szybki. Po umieszczeniu dętki czas na wsunięcie drugiej krawędzi opony. Wykonuj ten krok, zaczynając znów od strony wentyla. Wsuwaj stopkę opony powoli, upewniając się, że nie przyszczypywujesz dętki. W razie problemów możesz wspomóc sobie łyżką do opon, dzięki czemu naciągniesz ją i umieścisz na swoim miejscu.
Już prawie koniec! Teraz tylko napompuj koło i Twój jednoślad będzie już prawie gotowy do drogi. Nie zapomnij jednak o konserwacji roweru. Korzystając z okazji, wyczyść wszystkie elementy, sięgając po Odtłuszczacz WD-40 Bike oraz zakonserwuj łańcuch, wybierając odpowiednie smary z gamy WD-40 Bike.
Wymiana opony w rowerze bezdętkowym przebiega niemalże identycznie. Pomijamy jedynie krok, w którym wymieniamy dętkę, ponieważ te systemy jej nie mają. Cała reszta procesu jest dokładnie taka sama, jak opisano powyżej. Jedyną różnicą jest to, że opony bezdętkowe należy uszczelniać specjalnym preparatem, który umieszcza się w środku. Zatem zanim całkowicie zaciśniesz drugi rant opony w obręczy, umieść w niej uszczelniacz. Następnie zamocuj oponę, napompuj i gotowe!
Jak widzisz, wymiana opony w rowerze nie jest tak trudna, jak mogło się wydawać. Dodatkowo warto pamiętać, że proces ten jest w zasadzie identyczny dla każdego rodzaju rowerów. Jeśli więc nie wiesz, jak wymienić dętkę w rowerze górskim, czy też jak wymienić oponę w rowerze szosowym, to nasz poradnik z pewnością Ci pomoże! A jak wymienić oponę w rowerze elektrycznym? Oczywiście powyższa instrukcja również się sprawdzi w takim przypadku.
Jeśli nasze tricki Cię interesują, koniecznie sprawdź pozostałe PORADY z ciekawym wykorzystaniem produktów marki WD-40!
Zastrzeżenie
Opisane i pokazane zastosowania produktów WD-40, zostały przedstawione firmie WD-40 przez użytkowników tych produktów. Zastosowania te nie były testowane przez firmę WD-40 i nie stanowią jej rekomendacji ani zaleceń. Podczas użytkowania produktów WD-40 należy kierować się zdrowym rozsądkiem. Zawsze należy przedstrzegać instrukcji na opakowaniu i brać pod uwagę znajdujące się tam ostrzeżenia.
28 April 2022
24 August 2022
21 September 2022
19 August 2022
© 2025 WD-40 Company.
Wszystkie prawa zastrzeżone