Wymiana alternatora w samochodzie to ważna operacja, która wymaga wiedzy z zakresu mechaniki i zestawu kluczy. Kiedy w samochodzie zaświeci się kontrolka i nie znika po jego uruchomieniu, od razu powinno Cię to zaniepokoić. Świeciąca kontrolka w kształcie baterii wskazuje na to, że alternator nie ładuje akumulatora lub ładuje go w niewystarczającym stopniu. Przyczyn może być wiele. Najczęściej są to:
Niektóre z tych problemów można rozwiązać dzięki delikatnemu działaniu. Pozostałe, te bardziej poważne mogą wymagać wyciągnięcia i dokładnego zbadania alternatora. W każdym razie, jeśli kontrolka się zaświeci, możesz kontynuować jazdę. Pamietaj tylko żeby jechać ostrożnie i oszczędzać akumulator, który wyczerpuje się bardzo szybko jeśli masz zapalone światła lub korzystasz z innych źródeł elektryki w samochodzie. Dlatego warto zmniejszyć prędkość i skrócić podróż na tyle o ile to możliwe. Co więcej, jeśli kontrolka ostrzegawcza zapaliła się ponieważ pasek transmisyjny jest uszkodzony, pompa wody może się nie włacać, co spowoduje podnoszenie się temperatury. W takim przypadku konieczne mogą się okazać częste przystanki. Sprawdźmy więc jak wymienić alternator w samochodzie.
Pasek należy sprawdzić wizualnie nawet jeśli słyszysz piszczenie wskazujące na ślizganie się na kole pasowym. Jeśli chcesz sprawdzić akumulator trzeba wyciągnąć pasek. Wiąże się to z oddziaływaniem na koło pasowe napinacza paska: przesuwany dźwignią przestaje naciskać na pasek, który można ręcznie zsunąć z kół pasowych na których pracuje (np. wał korbowy, alternator, pompa wody, sprężarka klimatyzacji, wspomaganie kierownicy) . Ponieważ droga między kołami pasowymi jest dość złożona, zaleca się zrobienie zdjęcia przed demontażem, aby mieć pewność, że podczas ponownego montażu, że robisz to dobrze.
Mając pasek w ręku należy sprawdzić go na całej długości, w celu identyfikacji potencjalnych pęknięć, rozdrać czy innych uszkodzeń. W każdym razie biorąc pod uwagę niski koszt tego element zaleca się jego wymianę i zachowanie starego elementu (jeśli jest w dobrym stanie) jako zapasu. Czynności ponownego montażu, które należy ponownie wykonać, obejmują przesunięcie napinacza paska za pomocą dźwigni, a następnie zwolnienie go na miejsce. Po wymianie, jeśli problem nie zostanie rozwiązany, należy zdemontować alternator.
Aby wymienić alternator, najpierw należy go zdemontować: nie zawsze jest to łatwe, biorąc pod uwagę położenie tego elementu. Samochód w zasadzie należy podnieść z ziemi (ustawiając go na odpowiednich stojakach i zachowując wszelkie niezbędne środki ostrożności). Czasami konieczne jest również wymontowanie niektórych części błotnika i podwozia lub innych akcesoriów. Akumulator musi być odłączony od obu zacisków, a pomocniczy pasek transmisyjny musi być usunięty, jak wskazano powyżej. Kabel zasilania elektrycznego należy odłączyć od alternatora poprzez poluzowanie odpowiednich śrub.
W tym momencie, aby wymienić alternator, należy działać na długich śrubach mocujących alternator za pomocą kluczy. W przypadku trudności może być przydatne spryskanie penetrantem WD-40 Specialist, który szybko penetruje i uwalnia elementy z niezwykłą skutecznością. Jego formuła jest również odpowiednia w trudnych przypadkach zatarcia i utleniania oraz jest wodoodporna. W samochodach lub starszych pojazdach alternator może być wyposażony w szczelinową podporę, która działa jak napinacz: jest on również wyposażony w śrubę, którą należy usunąć. Następnie można wyjąć alternator.
Możesz zabrać alternator bezpośrednio do elektryka samochodowego w celu sprawdzenia istniejących problemów. Możesz także spróbować sam sprawdzić I ewentualnie naprawić alternator. Polega na sprawdzeniu koła pasowego i wolnego koła. W praktyce w szczeliny alternatora (jeśli jest) wkłada się drążek i utrzymując koło pasowe nieruchomo, należy obracać metalowy wentylator: musi mieć możliwość swobodnego obracania się w jednym kierunku i blokować się w drugim: jeśli jest zablokowany w obu kierunkach należy zdemontować koło pasowe i sprawdzić stan „wolnobiegu”.
Stosowany jest specjalny zestaw, który pozwala odkręcić, a następnie wyjąć koło pasowe z wałka. Wszystko jest następnie spryskiwane za pomocą preparatu wielofunkcyjnego WD-40, a następnie ponownie sprawdzane, czy ruch koła jest przywrócony. Jeśli tak, koło pasowe jest ponownie montowane i można montować alternator.
Jeśli uszkodzenie alternatora jest wewnętrzne: uzwojenie lub kontroler ładowania, element musi zostać sprawdzony przez elektryka samochodowego, który podejmie decyzję o naprawie lub wymianie alternatora. Aby ponownie zmontować alternator, wykonaj czynności demontażu w odwrotnej kolejności. Zachowaj ostrożność podczas ponownego montażu paska, sprawdzając, czy jego kontury są włożone w rowki kół pasowych i czy napinacz jest sprawny.
Zastrzeżenie
Opisane i pokazane zastosowania produktów WD-40, zostały przedstawione firmie WD-40 przez użytkowników tych produktów. Zastosowania te nie były testowane przez firmę WD-40 i nie stanowią jej rekomendacji ani zaleceń. Podczas użytkowania produktów WD-40 należy kierować się zdrowym rozsądkiem. Zawsze należy przedstrzegać instrukcji na opakowaniu i brać pod uwagę znajdujące się tam ostrzeżenia.
2 March 2021
30 September 2021
21 September 2021
25 November 2021
© 2025 WD-40 Company.
Wszystkie prawa zastrzeżone