Jeśli zastanawiasz się jak wymienić amortyzator w samochodzie, musisz wiedzieć, że jest to operacja, którą jesteś w stanie wykonać samodzielnie, ale musisz wiedzieć dokładnie jak postępować. Amortyzatory zawieszenia są podstawowymi elementami każdego samochodu. Zapobiegają one niebezpiecznemu kołysaniu się auta podczas jazdy na nawet na nierównej powierzchni. Zawieszenie składa się z dwóch podstawowych elementów: ze sprężyny oraz z amortyzatora.
Sprężyna służy do amortyzowania wstrząsów pochodzących z podłoża podczas jazdy, a sam amortyzator natomiast ma za zadanie spowolnienie elastycznego odbicia sprężyny, a tym samym ograniczenie późniejszego „kołysania”. Jak każdy inny element samochodu, amortyzatory również ulegają zużyciu.
Zazwyczaj amortyzatory zużywają się po przejechaniu około 100 000km, ale w zależności od wielu zmiennych, może to nastąpić wcześniej. Kiedy samochód wydaje się być niestabilny lub jest bardzo głośny nawet na umiarkowanie wyboistej powierzchni, amortyzatory prawdopodobnie osiągnęły kres swojej żywotności. Należy je dokładnie sprawdzić i w razie potrzeby wymienić. Sprawdźmy więc jak wymienić amortyzator.
Wymiana amortyzatorów nie jest trudnym zadaniem, ale wiąże się z pewnym ryzykiem. Dlatego też osoby, które się za to zabierają, muszą brać pod uwagę wiele czynników. Bardziej skomplikowana jest wymiana przednich amortyzatorów. Są one połączone ze sprężynami i w ich pobliżu znajduje się silnik. Na koniec nie można zapomnieć o wymianie drugiego amortyzatora, ponieważ oba znajdujące się na tej samej osi powinny działać tak samo.
Ponieważ amortyzator musi być odłączony od osi koła i od podwozia samochodu, konieczny jest dostęp do jego końców. Dlatego po podniesieniu auta i ustawieniu go stabilnie i bezpiecznie na kobyłkach, koło należy zdjąć, odsłaniając dolne połączenie amortyzatora. W górnej części należy sprawdzić, czy śruba amortyzatora jest widoczna i łatwo dostępna. W wielu przypadkach tak nie jest, dlatego konieczne jest usunięcie górnych części ramek a czasem także wycieraczek. Aby mieć wystarczająco miejsca do pracy, należy wyciągnąć ze wsporników przewód ABS, przewód układu hamulcowego i (jeśli jest) przewód czujnika zużycia klocków hamulcowych.
Amortyzator jest mocno połączony z dolnym wahaczem koła za pomocą dwóch mocnych śrub, które należy poluzować i wyjąć. Odkręcanie śrub może być trudne, jeśli sprężyna dociska ramię w dół. Z tego powodu rekomendujemy użycie dobrego podnośnika, za pomocą którego można oddziaływać na ramię , aby zmniejszyć napięcie. Do poluzowania śrub warto też użyć penetrantu od WD-40 Specialist, który szybko w nie wniknie i pomoże Ci je odblokować. Jego formuła działa również w trudnych przypadkach zatarcia czy utleniania, a do tego jest to produkt wodoodporny.
Pręt w górnej części amortyzatora przechodzi przez płytkę łączącą z korpusem i jest zabezpieczony nakrętką. Aby wymienić amortyzatory samochodu, te nakrętkę należy odkręcić odpowiednim kluczem. Aby zapobiec obracaniu się gwintowanej osi amortyzatora wraz z nakrętką, podczas tej operacji musi być ona utrzymywana nieruchomo. Zwykle udaje się unieruchomić oś poprzez włożenie klucza imbusowego, który wkładamy w sześciokątne wgłębienie znajdujące się w górnej części. Jeśli pojawią się trudności w odkręceniu śruby, możesz zastosować penetrant WD-40 Specialist.
Amortyzator można teraz wyciągnąć w dół i wyjąć z gniazda. W tym momencie należy zdjąć go ze sprężyny, do czego konieczne jest odpowiednie ściśniecie sprężyny. W tym celu należy użyć klamer kompresyjnych, które zaczepia się o zwoje sprężyny i dokręca do momenty, gdy sprężyna będzie już wystarczająco ściągnięta. Operacja ta jest potencjalnie niebezpieczna, ponieważ zwolnienie zacisków może spowodować obrażenia osób znajdujących się w pobliżu. Przy ściśniętej sprężynie odkręca się górną płytę z mocowaniem z twardej gumy, w której znajduje się łożysko kulowe. Amortyzator można teraz bez problemu wyjąć.
Po doposażeniu nowego amortyzatora w odpowiednią osłonę przeciwpyłową, można włożyć go do sprężyny, tak aby dolny koniec sprężyny spoczywał na płycie nowego amortyzatora. Po przykręceniu płytki z mocowaniem z twardej gumy do górnej części amortyzatora, a następnie zdjąć dwa zaciski kompresyjne. Należy zadbać o precyzyjne ustawienie sprężyny na wsporniku i płycie.
Amortyzator wymienia się, wykonując czynności wykonywane przy demontażu, ale w odwrotnej kolejności. Zarówno dolne śruby, jak i górna śruba muszą być dokręcone precyzyjnym momentem w N/m, więc wymagane jest użycie klucza dynamometrycznego. Moment dokręcania jest podany w książeczce użytkowania i konserwacji. Po wymianie zaleca się przejechanie kilku kilometrów po nierównym terenie, aby umożliwić osadzenie się tłoka i płynu wewnętrznego amortyzatora.
Zastrzeżenie
Opisane i pokazane zastosowania produktów WD-40, zostały przedstawione firmie WD-40 przez użytkowników tych produktów. Zastosowania te nie były testowane przez firmę WD-40 i nie stanowią jej rekomendacji ani zaleceń. Podczas użytkowania produktów WD-40 należy kierować się zdrowym rozsądkiem. Zawsze należy przedstrzegać instrukcji na opakowaniu i brać pod uwagę znajdujące się tam ostrzeżenia.
© 2025 WD-40 Company.
Wszystkie prawa zastrzeżone