Czujniki ABS (Anti-lock Braking System) są częścią system, który zapobiega blokowaniu się koła samochodu podczas hamowania, tracąc całkowitą przyczepność do podłoża i tym samym znacznie wydłużając drogę hamowania. W praktyce ABS wykrywa, czy koło jest zablokowane i zwalnia hamulec w tym kole, nawet jeśli kierowca trzyma wciśnięty pedał. Dzięki czemu koło się obraca i odzyskuje przyczepność. System wykonuje tę czynność zwalniania i wznawiania hamowania wielokrotnie i bardzo szybko. Do czasu gdy czujnik w kole zasygnalizuje, że wznowiło prawidłowe obroty. Jak wymienić czujniki ABS?
W sercu tego systemu znajduje się czujnik, który wykrywa, czy koło jest zablokowane, czy obrócone. Każde koło ma czujnik umieszczony za łożyskiem koła w bloku zawierającym hamulec. W bloku tym znajduje się specjalny krążek, który indukuje prąd do czujnika, w zależności od wielkości rotacji.
O awarii system ABS, poinformuje Cię lampa ostrzegawcza ABS. Jeśli zapala się zamiast gasnąć kilka sekund po uruchomieniu lub jeśli włączy się w skutek nieregularnego hamowania- jest problem. Jeśli upewnisz się, że lampa ostrzegawcza nie pojawia się w wyniku zepsutego bezpiecznika, skup swoją uwagę na czujnikach. Nie należy jeździć z zapaloną lampką ostrzegawczą, chyba że jest to absolutnie konieczne i z bardzo małą prędkością.
Czujniki ABS są połączone z jednostką sterująca za pomocą kabla. Ponieważ „trasa” jest dość długa, kabel ten przebiega przez dużą część samochodu i jest utrzymany na miejscu przez różne mocowania przelotkami, klipsami i innymi systemami. Nierzadko zdarza się, że po pewnym okresie użytkowania, zwłaszcza na nierównym terenie lub w ekstremalnych warunkach pogodowych, kabel może ulec zniszczeniu czy nawet w niektórych miejscach może być przecięty i nie przewodzi prawidłowo sygnału z czujnika. Dlatego konieczne jest podążanie ścieżką tego kabla i dokładne zbadanie go, aby wykryć ewentualne problemy.
Kabel, który biegnie od czujnika, posiada złącze, które umożliwia podłączenie do odcinka kabla, który biegnie od jednostki sterującej. W przypadku wykrycia uszkodzenia w dalszej części kabla, należy odłączyć złącze i wymienić uszkodzony kabel. W przypadku stwierdzenia uszkodzenia części kabla podłączonej do czujnika lub braku uszkodzeń w żadnym kablu, należy wymienić czujnik.
Żeby dostać się do czujnika, należy zdjąć koło na piaście, na którym znajduje się czujnik. Aby bezpiecznie pracować, samochód musi być podniesiony i umieszczony na podnośniku. Konieczna może być również praca wewnątrz auta, gdyż w wielu samochodach złącze pomiędzy przewodem wychodzącym z czujnika, a tym prowadzącym do centralki jest pod tylnym siedzeniem, w bagażniku lub w innych częściach wewnętrznych.
Odłączony kabel czujnika należy również rozłączyć od innych punktów zaczepienia na korpusie lub podwoziu, takich jak przelotki, zaciski itp. Niektóry z nich znajdują się na zewnątrz i mogą być zanieczyszczone, ziemią, brudem i kurzem. Wskazane jest ich wyczyszczenie przy pomocy preparatu wielofunkcyjnego WD-40 i szmatki. Gdy kabel jest czysty można go uwolnić bez obawy o uszkodzenie podpór. Czujnik mocowany jest do piast i ramy hamulca za pomocą śruby. Często zdarzają się tu utlenienia, a demontaż jest utrudniony. Tutaj też może pomóc wymieniony wyżej środek. Śruby należy poluzować za pomocą odpowiedniego klucza, a następnie wyjąć czujnik z gniazdka.
Gniazdo śruby mocującej czujnik należy przed wkręceniem nowego czujnika przesmarować preparatem wielofunkcyjnym WD-40. Kabel wychodzący z czujnika należy położyć na tych samych wspornikach co poprzedni i mocno zablokować. Na koniec złącze końcowe musi być połączone ze złączem na kablu, który biegnie do jednostki sterującej. Wreszcie można już ponownie założyć koło. Po wymianie trzeba będzie przeprowadzić kilka testów z samochodem, aby ustalić, czy lampka ostrzegawcza pozostaje zapalona i czy ABS działa wtedy, kiedy to potrzebne. Jeśli test się nie powiedzie, warto zabrać samochód do mechanika i profesjonalnego warsztatu. Może to oznaczać problem ze sterownikiem, który trzeba sprawdzić odpowiednim sprzętem diagnostycznym. Może być to też problem z uszkodzoną tarczą foniczną, którą trzeba wymienić w warsztacie.
Zastrzeżenie
Opisane i pokazane zastosowania produktów WD-40, zostały przedstawione firmie WD-40 przez użytkowników tych produktów. Zastosowania te nie były testowane przez firmę WD-40 i nie stanowią jej rekomendacji ani zaleceń. Podczas użytkowania produktów WD-40 należy kierować się zdrowym rozsądkiem. Zawsze należy przedstrzegać instrukcji na opakowaniu i brać pod uwagę znajdujące się tam ostrzeżenia.
2 March 2021
11 November 2021
30 September 2021
15 January 2022
© 2025 WD-40 Company.
Wszystkie prawa zastrzeżone