Zanim przejdziemy do odpowiedzi na pytanie, jak wymienić filtr powietrza w samochodzie, musisz zrozumieć jak “to” działa. Powietrze zasysane przez silnik samochodu jest mieszane z paliwem, aby uzyskać odpowiedni stosunek objętości. Ponieważ bardzo ważne jest, aby zanieczyszczenia nie dostały się do komory spalania silnika, tuż przed kolektorem dolotowym zawsze znajduje się filtr powietrza. W większości samochodów stosowane są specjalne filtry papierowe o strukturze harmonijkowej, która znacznie zwiększa powierzchnię filtrowania.
Wysokiej jakości filtr można rozpoznać po kolorze. Jeśli jest żółtawy (a nie biały) oznacza to, że został zaimpregnowany żywicą syntetyczną, która nie pozwala na wchłanianie wody lub różnych chemikaliów przez bibułę filtrującą. Istnieją również filtry bawełniane nasączone olejem, które zapewniają jeszcze lepsze działanie. Są one zwykle używane w szczególnie mocnych samochodach.
Oczywiście podczas filtracji na filtrze stopniowo osadzają się zanieczyszczenia, co z czasem zmniejsza ilość przepuszczanego powietrza. To natomiast może skutkować nawet awarią silnika. Dlatego też, producenci filtrów rekomendują wymianę filtrów przynajmniej raz w roku. Producenci samochodów natomiast mówią o wymianie co 30 000 km lub raz na dwa lata.
Po zlokalizowaniu skrzynki zawierającej filtr, wskazane jest wyczyszczenie zewnętrznej części skrzynki za pomocą pędzla lub sprężonego powietrza. Skrzynka zwykle znajduje się dość wysoko, choć czasem ukryta jest za pokrywą silnika. Dostęp do niej jest zazwyczaj dość łatwy. Wyczyszczenie skrzynki z zewnątrz, zapobiegnie przedostaniu się zanieczyszczeń z silnika do wnętrza.
Skrzynka może by wyposażona w dwa rodzaje zamknięć: śruby lub haczyki sprężynowe. W przypadku śrub, należy je poluzować i wyjąć. Żeby ułatwić sobie to zadanie możesz użyć preparatu wielofunkcyjnego WD-40, który poluzuje połączenia śrub. Jeśli natomiast w twojej skrzynce są haki, po prostu je otwórz. Teraz podnieś pokrywę, do której podłączona jest rura wlotu powietrza i odsłoń filtr. Delikatnie podnieś go i wyjmij. Czasami uszczelka filtra może utknąć wzdłuż krawędzi, co utrudni jej usunięcie. Użyj śrubokręta i delikatnie przesuwaj się wzdłuż krawędzi, aż uszczelka zostanie całkowicie odłączona.
Wnętrze skrzynki należy dokładnie wyczyścić, aby usunąć wszelkie zanieczyszczenia. Można to zrobić za pomocą odkurzacza lub pistoletu na sprężone powietrze. W przypadku korzystania ze sprężonego powietrza, zakryj otwór skrzynki w kierunku silnika szmatką, aby nie przenieść zanieczyszczeń do silnika. W silnikach diesla i turbodiesla za filtrem znajduje się przepływomierz powietrza, który jest bardzo wrażliwy i delikatny. Nie wolno wystawiać go na działanie silnego podmuchu sprężonego powietrza.
Nowy filtr można umieścić w skrzynce, uważając, aby nie odkształcić ani nie zgnieść papierowej „harmonijki”. Filtry są zwykle oznaczone strzałką wskazującą kierunek przepływu powietrza. Wokół krawędzi filtru znajduje się uszczelka, którą należy dokładnie dopasować do krawędzi skrzynki. Jej prawidłowe umieszczenie jest niezbędne, aby do wnętrza nie dostawało się inne powietrze niż to, które przechodzi przez filtr. Bardzo duże filtry mogą mieć kulki kleju wzdłuż uszczelki, które ułatwiają utrzymanie naciągniętego filtra w miejscu.
Po włożeniu filtra załóż pokrywę z powrotem na skrzynkę i zabezpiecz za pomocą śrub lub haczyków. Spryskaj je też preparatem wielofunkcyjnym WD-40, dzięki czemu będą czyste i w idealnym stanie podczas kolejnej wymiany. Stary filtr można wyrzucić wraz z odpadami zmieszanymi.
Jak wspomniano wyżej, samochody z silnikiem diesla mają przepływomierz powietrza, który mierzy masę powietrza wlotowego. To niezwykle czuły i delikatny instrument, którego nie należy czyścić bez odpowiedniego sprzętu. Może jednak wymagać czyszczenia po przejechaniu określonej liczby kilometrów. Odbywa się to poprzez zdjęcie tulei, w którą wkładany jest czujnik i odpięcie połączenia od centralnej jednostki sterującej. Ustaw pojemnik pionowo i kilkukrotnie spryskaj go specjalnym płynem, a następnie przed montażem pozwól mu dokładnie wyschnąć. Najlepszym rozwiązanie jest zlecenie tej operacji do wykonania odpowiednio wyposażonemu warsztatowi.
Zastrzeżenie
Opisane i pokazane zastosowania produktów WD-40, zostały przedstawione firmie WD-40 przez użytkowników tych produktów. Zastosowania te nie były testowane przez firmę WD-40 i nie stanowią jej rekomendacji ani zaleceń. Podczas użytkowania produktów WD-40 należy kierować się zdrowym rozsądkiem. Zawsze należy przedstrzegać instrukcji na opakowaniu i brać pod uwagę znajdujące się tam ostrzeżenia.
13 January 2022
30 September 2021
15 January 2022
23 February 2021
© 2025 WD-40 Company.
Wszystkie prawa zastrzeżone