Istnieje wiele powodów, dla których konieczna może być wymiana linki hamulca rowerowego, ale zazwyczaj jest to spowodowane jej zużyciem lub pęknięciem. Linki hamulca rowerowego wykonane są ze stalowych splotek i są bardzo wytrzymałe: na jednym końcu znajduje się metalowy zacisk, który może być kulisty lub baryłkowaty, co umożliwia trwałe połączenie linki z dźwignią hamulca. Linka jest poddawana znacznym obciążeniom i prędzej czy później może wykazywać oznaki zużycia. Splotki linki zazwyczaj pękają w pobliżu zacisku, który łączy je z hamulcami, lub czasem na drugim zacisku, mogą też pękać lub się łamać w powłoce ochronnej. Innym częstym problemem są rowery nieużywane przez wiele miesięcy, w których linki i osłony hamulcowe nie były odpowiednio osuszone i nasmarowane na okres przechowywania. W takich przypadkach może dojść do zjawisk korozyjnych wewnątrz powłoki: linka słabo się ślizga, hamowanie staje się oporne, a dźwignia jest trudna w obsłudze. W takich sytuacjach należy wymienić linki, a czasem nawet ich powłoki ochronne.
Rowery, których układ hamulcowy wykonany jest z linek stalowych (a więc nie jest hydrauliczny) mogą mieć trzy rodzaje hamulców:
Nie pociąga to za sobą szczególnych różnic z punktu widzenia wymiany linki hamulca rowerowego, inne są natomiast rodzaje połączeń z hamulcem. Różne mogą być również typy systemów regulacji w strefie dźwigni lub hamulca (lub po obu stronach).
Pierwszym krokiem jest poluzowanie zacisku hamulca: w wersji szczękowej lub hamulca typu V-brake zacisk znajduje się na właściwym hamulcu, natomiast w wersji cantilever jest on “pływający” i składa się z zacisku oraz elementu łukowego, do którego dochodzi druga linka obsługująca dwa klocki sprężynowe. Po wyjęciu linki z zacisku można przestawić dźwignię hamulca i odsłonić zacisk. Po obróceniu regulatora na dźwigni i jego pierścienia blokującego tak, aby ich rowki znalazły się w jednej linii, można wyjąć część linki z zaciskiem, a następnie całkowicie wyjąć linkę z osłony.
Po sprawdzeniu osłony i upewnieniu się, że nie powoduje ona żadnych problemów, można włożyć nową linkę. W tym celu zalecamy nałożenie dużej ilości smaru teflonowego WD-40 Specialist Smar PTFE, który zapewnia doskonałe smarowanie i ochronę poprzez zmniejszenie tarcia linki wewnątrz osłony i jest idealny dla elementów lub mechanizmów narażonych na kontakt z wodą.
Po włożeniu linki do osłony należy umieścić jego część końcową z zaciskiem w odpowiednim gnieździe dźwigni hamulca, a następnie obrócić regulator i jego nakrętkę pierścieniową do pozycji, w której oba ich rowki nie pokrywają się, aby zapobiec przesuwaniu się linki hamulcowej. Upewnij się, że końcówka osłony linki przylega również do dźwigni i regulatorów hamulca.
Odcinek linki hamulca rowerowego wystaje z dolnej części osłony. Jego końcowa część (w kierunku hamulca) może mieć zakrzywioną metalową rurkę, która łączy go bezpośrednio z systemem hamulcowym, tak, aby linka nie wywierała zbyt dużego tarcia wewnątrz osłony. Linka musi być wprowadzona w zacisk hamulca (wcześniej poluzowany). Przed dokręceniem zacisku należy dokręcić dwie wkładki hamulcowe, ustawiając je blisko obręczy koła. Utrzymując hamulec w tej pozycji, dokręcić zacisk śrubowy, blokując w ten sposób pozycję linki. Po wykonaniu tych czynności należy odciąć linkę na odległość 3-4 cm za zaciskiem. Upewnij się, że używasz dobrego narzędzia tnącego, które tnie na sucho i wykonuje precyzyjny ruch, aby uniknąć postrzępienia stalowych splotek.
Włożyć specjalną metalową końcówkę na ucięty koniec linki, który następnie należy lekko odkształcić, wyregulować naprężenie na zacisku, aby zapobiec poślizgowi. Po zakończeniu należy sprawdzić warunki pracy obracając podwieszoną oponą (najlepiej z rowerem na podpórce), sprawdzając zarówno hamowanie, jak i odległość klocków od obręczy. W razie potrzeby należy wyregulować ich położenie (różne w zależności od typu hamulca w rowerze).
Zastrzeżenie
Opisane i pokazane zastosowania produktów WD-40, zostały przedstawione firmie WD-40 przez użytkowników tych produktów. Zastosowania te nie były testowane przez firmę WD-40 i nie stanowią jej rekomendacji ani zaleceń. Podczas użytkowania produktów WD-40 należy kierować się zdrowym rozsądkiem. Zawsze należy przedstrzegać instrukcji na opakowaniu i brać pod uwagę znajdujące się tam ostrzeżenia.
© 2025 WD-40 Company.
Wszystkie prawa zastrzeżone