Jak wymienić rozrusznik w samochodzie? To operacja wymagająca pewnego doświadczenia i dobrej wiedzy mechanicznej. Zdarzenie jest typowe: przekręca się kluczyk w stacyjce samochodu (lub naciska przycisk), słychać „klikanie”, a silnik nie uruchamia się. Pierwsza myśl dotyczy akumulatora, ale jeśli okaże się, że regularnie go ładowujesz, musisz skupić swoją uwagę na rozruszniku. Ten podstawowy element znajduje się zwykle w dolnej części silnika. Rozrusznik składa się z dwóch elementów: właściwego silnika elektrycznego i podłączonego do niego elektromagnesu. Gdy system otrzymuje prąd, elektromagnes przesuwa do przodu oś rozrusznika, na którego zewnętrznym końcu znajduje się zębate koło zębate. Zębnik sprzęga się z kołem koronowym koła zamachowego sprzęgła.
W tym momencie rozrusznik wprawiany w ruch prądem z akumulatora obraca zębnik, który obraca koło zamachowe i silnik uruchamia się. Jeśli tak się nie stanie, rozrusznik należy zdemontować w celu dokonania przeglądu lub wymiany. Każdą operację należy oczywiście przeprowadzić dopiero po upewnieniu się, że zarówno akumulator, jak i bezpiecznik sterowania rozrusznikiem lub układ zapłonowy nie są odpowiedzialne za awarię rozruchu.
Samochód należy przede wszystkim podnieść i ustawić go w bezpieczny sposób na dwóch stojakach (kobyłkach), ponieważ prace należy wykonywać w dolnej części silnika. Następnie oba zaciski akumulatora muszą zostać odłączone, aby uniknąć potencjalnie niebezpiecznych styków elektrycznych. W tym momencie, po oczyszczeniu rozrusznika z wszelkich nagromadzonych na nim zabrudzeń, należy sprawdzić czy zaciski przyłączeniowe elektromagnesu są dokładnie połączone i nienaruszone. Wszelkie luźne kontakty należy oczyścić środkiem Contact Cleaner WD-40 Specialist i odpowiednio dokręcić. Jeśli silnik nadal się nie uruchamia, rozrusznik należy wyjąć i sprawdzić.
Należy pamiętać, że w przypadku zwykle wąskich przestrzeni, w których pracujesz, warto przez rozpoczęciem pracy sprawdzić, czy masz niezbędne narzędzia, takie jak klucze nasadowe oraz klucze typu torx. Do rozrusznika zwykle dochodzi się z dolnej części silnika, ale w niektórych samochodach może być również konieczna praca od góry. Czasami trzeba też usunąć, jakiś element, aby móc do niego dotrzeć z pewną swobodą. Pierwszą czynnością, którą należy wykonać, jest odłączenie dużego kabla zasilającego, który idzie bezpośrednio z akumulatora i jednego „z zapłony”, który idzie z boku zapłonu. W tym momencie konieczne jest poluzowanie i wykręcenie dwóch śrub mocujących rozrusznik do bloku silnika. Jeśli ciężko jest odkręcić, lepiej potraktować je wcześniej penetrantem od WD-40 Specialist, który szybko penetruje i uwalnia elementy z niezwykłą skutecznością. Jego formuła działa dobrze również w trudnych przypadkach zatarcia i utleniania. Po wykręceniu dwóch śrub rozrusznik można łatwo wyjąć.
Przed podjęciem decyzji o wymianie rozrusznika zaleca się przeprowadzenie kilku prostych testów. Przede wszystkim należy sprawdzić koło zębate wału, aby upewnić się, że nie ma złamanych lub wyszczerbionych zębów. Następnie należy przetestować funkcjonalność zarówno elektromagnesu, jak i samego rozrusznika. Wykorzystywane są dwa kable podłączone do akumulatora: ujemny musi być zaciśnięty na metalowej obudowie rozrusznika. Następnie należy sprawdzić, czy wałek z kołem zębatym przesuwa się do przodu i czy silnik się obraca, dotykając bieguna dodatniego dwóch styków z tyłu magnesu. Jeśli się nie obraca, możesz spróbować uderzyć zewnętrzną część obudowy młotkiem, aby uwolnić ewentualne zacięcie. Jeśli rozrusznik nie wykazuje oznak życia, prawdopodobnie należy go wymienić. W każdym razie sprawdzenie przez elektryka samochodowego jest z pewnością wygodne, ponieważ problem można dość łatwo rozwiązać, otwierając rozrusznik.
Rozrusznik musi zostać ponownie zmontowany w swoim miejscu i ponownie podłączony tak, jak był pierwotnie. Operacja przebiega zgodnie z wcześniej omówionymi krokami, ale w odwrotnej kolejności. W niektórych samochodach śruby mocujące muszą być dokręcone z precyzyjnym momentem dokręcania, do którego wymagany jest klucz dynamometryczny. Wymień wszystkie wymontowane części, aby przeprowadzić tę operację i sprawdź poprawność działania, przekręcając zapłon samochodu. Wiesz już, jak wymienić rozrusznik, jedyne, co pozostało, to jechać!
Zastrzeżenie
Opisane i pokazane zastosowania produktów WD-40, zostały przedstawione firmie WD-40 przez użytkowników tych produktów. Zastosowania te nie były testowane przez firmę WD-40 i nie stanowią jej rekomendacji ani zaleceń. Podczas użytkowania produktów WD-40 należy kierować się zdrowym rozsądkiem. Zawsze należy przedstrzegać instrukcji na opakowaniu i brać pod uwagę znajdujące się tam ostrzeżenia.
2 March 2021
15 January 2022
26 October 2021
22 January 2022
© 2025 WD-40 Company.
Wszystkie prawa zastrzeżone