Konserwacja akumulatora jest niezwykle ważna, ponieważ dzięki niej znacznie minimalizujemy szansę, że samochód nas zawiedzie. Akumulator jest jednym z najważniejszych elementów samochodu, ponieważ dostarcza energię do rozruchu i obsługi urządzeń elektrycznych znajdujących się w samochodzie. Właśnie dlatego musi zawsze być w stanie wytworzyć napięcie 12 V w wymaganym amperażu, który, zwłaszcza przy rozruchu pojazdu, jest bardzo wysoki. Obecnie zadanie właściciela samochodu ogranicza się jedynie do zewnętrznej konserwacji klem i stałej kontroli stanu naładowania akumulatora. Czy wiesz jak konserwować akumulator?
W zależności od typu akumulatora, bieguny i klemy, mogą mieć różną strukturę. Wyróżnia się trzy główne systemy połączeń:
Konserwacja akumulatora nie musi być trudna. Dowiedz się już dziś jak konserwować akumulator!
Jak konserwować akumulator? Konserwacja akumulatora nie może się odbyć bez odpowiedniego czyszczenia. Jeśli na biegunach akumulatora pojawia się biały bądź szary pył (szczególnie po stronie dodatniej), oznacza to, że trwa proces utleniania. Wtedy należy poluzować i usunąć klemy, a bieguny oczyścić ściereczką i przeszlifować bardzo drobnym papierem ściernym. Następnie trzeba je oczyścić szczotką mosiężną (która ich nie porysuje). Podobnie wacikiem higienicznym lub pałeczką higieniczną należy oczyścić wnętrze klem. W celu uzyskania zadowalającego efektu zaleca się powtórzyć tę czynność kilkukrotnie.
Następnym krokiem w procesie konserwacji akumulatora jest czyszczenie biegunów i zacisków. Stosując preparat Fast Drying Contact Cleaner WD-40 Specialist naniesiony na słupy i zaciski, możesz skutecznie wyczyścić zabrudzenia z osadów, oleju, smaru i szlamu. Produkt szybko dociera do najtrudniej dostępnych miejsc, szybko wysycha i nie pozostawia osadów. Przywraca optymalny przepływ prądu poprzez eliminację miejsc słabo kontaktujących. Ponadto formuła szybkiego odparowania nie pozostawia żadnych pozostałości.
Jeśli zauważysz oznaki utleniania, to proponujemy spryskać metal Preparatem Wielofunkcyjnym WD-40, który ochroni go przed rdzą i korozją, ponieważ czyści stykające się części, eliminując i chroniąc powierzchnie przed wilgocią. Usuwa również tłuszcze i plamy smoły z każdej powierzchni. Tego samego środka można również użyć do klem. Już wiesz jak konserwować akumulator!
Pamiętaj, konserwacja akumulatora, odpowiednia pielęgnacja i czyszczenie to podstawa przedłużenia jego żywotności.
Przy konserwacji akumulatora pamiętaj też o jego elementach. Klemy akumulatora muszą być mocno dokręcone, aby zapewnić jak najlepszy kontakt z biegunami, ponieważ wszelkie niepewne styki będą powodowały rozproszenie prądu. W takim przypadku rozruch samochodu stanie się trudny, a akumulator szybko się rozładuje. Klemy kołnierzowe “klasyczne” należy dokręcać śrubą z nakrętką, inne typy klem mogą mieć śruby lub wkręty umieszczone na ukształtowanych płytkach: one również muszą być dokładnie dokręcone. Przed wymianą kapturków ochronnych należy nałożyć specjalny smar izolacyjny, który jest sprzedawany w tubkach w sklepach z akcesoriami samochodowymi. Smar ten zapobiega dalszemu utlenianiu.
Konserwacja akumulatora jest ważna, jak również jego ładowanie. Żywotność standardowego akumulatora waha się od 3 do 6 lat. Największy wpływ na jego krótszą żywotność ma sytuacja, w której samochód jest używany sporadycznie i na krótkich dystansach. W rzeczywistości, akumulator powoli się rozładowuje, gdy nie jest stale używany i doładowywany przez alternator.
Jego ładunek maleje, a pozostawiony w takich warunkach może stać się ofiarą “zasiarczenia” elementów wewnętrznych, które nieodwracalnie niszczy jego funkcjonalność. Dlatego pierwszą zasadą jest okresowe doładowywanie akumulatora, (zwłaszcza jeśli samochód używany jest sporadycznie), za pomocą dobrego prostownika elektronicznego, który dozuje prąd w zależności od potrzeb samego akumulatora.
Niektóre prostowniki są w stanie zadziałać również na zasiarczenie, jeśli nie jest ono zbyt zaawansowane. Jeśli akumulator nie jest w stanie uruchomić silnika, należy go doładować dobrym prostownikiem elektronicznym (wolne ładowanie), który dostarcza do akumulatora dość niski prąd (około 1/10 maksymalnej pojemności akumulatora), dzięki czemu ładowanie przebiega wolniej, ale bez niebezpieczeństwa uszkodzenia płyt. Ponadto, ten typ ładowarki automatycznie przerywa ładowanie, gdy akumulator nie potrzebuje już prądu. Nie jest konieczne wyjmowanie akumulatora z samochodu, wystarczy odłączyć zaciski i podłączyć klemy “krokodylki” prostownika do biegunów.
Jeśli nagle dojdzie do awarii akumulatora, to aby ponownie uruchomić samochód, będziesz musiał czerpać energię z akumulatora w innym samochodzie lub użyć rozrusznika.
– Użycie drugiego akumulatora: połączenie wykonuje się za pomocą kabli o odpowiednim przekroju, wyposażonych na końcach w zaciski. Jeden przewód łączy dwa bieguny dodatnie, a drugi łączy dwa bieguny ujemne obu akumulatorów. Utrzymując samochód ratowniczy na biegu, niezdolny do jazdy samochód uruchamia się. Następnie można odłączyć kable rozruchowe. Należy uważać, aby podczas operacji łączenia nie dotykać karoserii klemami, ponieważ mogą one powodować niebezpieczne iskrzenie.
– Użycie rozrusznika: w praktyce jest to konkretny akumulator wyposażony w kable z klemami, zdolny do silnego pobudzenia rozładowanego akumulatora. Podłączenie wykonuje się w sposób opisany powyżej. Gdy samochód jest już uruchomiony, rozrusznik można odłączyć. W obu przypadkach przydatne może być użycie Fast Drying Contact Cleaner WD-40 Specialist, który czyści klemy i bieguny, sprzyjając najlepszemu kontaktowi elektrycznemu.
Zastrzeżenie
Opisane i pokazane zastosowania produktów WD-40, zostały przedstawione firmie WD-40 przez użytkowników tych produktów. Zastosowania te nie były testowane przez firmę WD-40 i nie stanowią jej rekomendacji ani zaleceń. Podczas użytkowania produktów WD-40 należy kierować się zdrowym rozsądkiem. Zawsze należy przedstrzegać instrukcji na opakowaniu i brać pod uwagę znajdujące się tam ostrzeżenia.
2 March 2021
23 February 2021
12 March 2021
18 August 2020
24 August 2021
© 2025 WD-40 Company.
Wszystkie prawa zastrzeżone