Przyczepy samochodowe występują w dwóch różnych typów, które często ze sobą mylimy. Są to “przyczepy holowane” i właściwe “przyczepy”. Te pierwsze nie mają własnej tablicy rejestracyjnej (tylko kopię tablicy samochodu, który je ciągnie). Muszą być one połączone z konkretnym samochodem. Te drugie natomiast mają własną tablicę rejestracyjną i moga być ciągnięte przez różne samochody. Te dwa typy różnią się też udźwigiem. W praktyce jednak wykorzystuje się je w podobny sposób. Jak wszystkie pojazdy kołowe ulegają zużyciu. Wynika to zarówno z warunków drogowych, jak i naturalnego procesu starzenia się różnych mechanizmów i materiałów. Przejdźmy teo tematu tekstu: konserwacja przyczepy samochodowej- jak to zrobić?
W naszym interesie (a de facto to nasz obowiązek) jest przeprowadzanie regularnej konserwacji tych elementów przyczepy, które są narażone na zużycie i obciążenia. Dzięki temu zagwarantujemy pojazdowi dobre funkcjonowanie a co za tym idzie i bezpieczeństwo przez długi czas. Tematem tego artykułu jest konserwacja przyczepy samochodowej. Przejdźmy więc do tego jak to zrobić.
Sprawdź stan okuć i jeśli to konieczne, wyreguluj lub zmień je. Jeśli okładziny cierne znajdują się zbyt daleko od tarczy hamulcowych, należy je dostosować za pomocą specjalnego sprzętu, tak aby miały delikatny kontakt z tarczą. Podczas ręcznego obracania koła w kierunku jazdy powinno być wyczuwalne lekkie tarcie. Powtórz operację na wszystkich kołach przyczepy. Następnie naciśnij kilkukrotnie dźwignię hamulca ręcznego, aby pomóc wyśrodkować klocki hamulcowe, zwalniając go, aż koła będą się obracać bez ocierania się o klocki hamulcowe. Zaleca się tutaj tez regularne stosowanie środka do czyszczenia tarcz hamulcowych w celu usuwania kurzu i brudu. Tego typu środki działają szybko, wysychają w ciągu kilku minut i nie pozostawiają śladów.
Amortyzator jest niezbędny, ponieważ oprócz połączenia z hakiem holowniczym amortyzuje wstrząsy powstające między samochodem a przyczepą podczas hamowania i ruszania. Amortyzatory często wyposażone są w specjalne smarowniczki, przez które smar można wpompować do układu amortyzującego za pomocą pompy ręcznej lub sprężonego powietrza. Każda część musi być nasmarowana białym smarem litowym WD-40 Specialist, który zapewnia długotrwałe smarowanie. Środek ten nie spływa i ma dobrą przyczepność. Zmniejsza współczynnik tarcia i ułatwia działanie ruchomych części metalowych.
Zaleca się regularne sprawdzanie integralności okablowania elektrycznego i upewnienie się, że styki elektryczne wtyczki i świateł nie są utlenione. Należy sprawdzić, czy wszystkie elementy sygnalizacyjne działają prawidłowo: światła pozycyjne, kierunkowskazy, światła hamowania i przeciwmgielne. Poczynając od złącza znajdującego się na klapie, styki elektryczne są narażone na działanie czynników zewnętrznych. Dlatego dobrym pomysłem jest posmarowanie złącza (7 lub 13-biegunowego) i gniazd żarówek środkiem WD-40 Contact Cleaner, który chroni je przed utlenianiem i zapewnia najlepszą przewodność elektryczną.
Przed każdą podróżą dobrze jest sprawdzić, czy śruby mocujące koła są dobrze dokręcone i czy opony są prawidłowo napompowane. Ciśnienie należy sprawdzać na zimnych oponach. Regularnie sprawdzaj grubość bieżnika opony, korzystając ze wskaźników na bieżniku. Ostre hamowanie z zablokowanymi kołami lub długie podróże z dużą prędkością z przeciążoną przyczepą mogą uszkodzić opony i spowodować ich nadmierne zużycie. Opony starzeją się również, jeśli są używane rzadko lub wcale. Zużyte opony zwiększają ryzyko poślizgu, dlatego regularnie sprawdzaj ich stan (brak pęknięć, nacięć z boku, wybrzuszeń lub nieregularnego zużycia bieżnika).
Jeśli pojazd był narażony na działanie soli lub miał kontakt z wodą morską, przed przystąpieniem do jakichkolwiek prac smarnych przy użyciu różnych smarów WD-40 należy dokładnie umyć wszystkie części. Zwłaszcza układ hamulcowy, czystą wodą. Części ocynkowane (rurki sygnalizacyjne, różne akcesoria, śruby itp.) oraz części lakierowane (felgi itp.) należy regularnie sprawdzać pod kątem rdzy. Jeśli przyczepa ma być składowana, nie zaciągaj hamulca ręcznego i jeśli to możliwe, trzymaj przyczepę uniesioną tak, aby opony nie spoczywały na ziemi.
Zastrzeżenie
Opisane i pokazane zastosowania produktów WD-40, zostały przedstawione firmie WD-40 przez użytkowników tych produktów. Zastosowania te nie były testowane przez firmę WD-40 i nie stanowią jej rekomendacji ani zaleceń. Podczas użytkowania produktów WD-40 należy kierować się zdrowym rozsądkiem. Zawsze należy przedstrzegać instrukcji na opakowaniu i brać pod uwagę znajdujące się tam ostrzeżenia.
2 March 2021
26 October 2021
21 September 2021
25 November 2021
© 2025 WD-40 Company.
Wszystkie prawa zastrzeżone