Napęd w rowerze jest jego sercem, dlatego też wymaga odpowiedniej pielęgnacji. Czyszczenie napędu w rowerze odgrywa kluczową rolę w jego pielęgnacji. Warto wykonywać to z odpowiednią dokładnością. Prawidłowe i co równie istotne regularne czyszczenie napędu rowerowego zdecydowanie wydłuża żywotność jednośladu. Dodatkowo pozwala kontrolować stan techniczny wszystkich kluczowych elementów – od przerzutek, przez kasetę aż po klamko-manetki.
Sam zabieg nie należy to trudnych, niemniej jednak wymaga odrobiny czasu. Oczywiście wszystko zależy też od tego, czy rower czyszczony jest regularnie, czy też bardzo okazjonalnie. Przy tej pierwszej opcji zabrudzeń będzie zwyczajnie mniej. Jeśli planujesz zabrać się za czyszczenie roweru, który ma bardzo duże złogi brudu czy smarów, zdecydowanie zajmie to nieco dłużej. Niemniej jednak z odpowiednim przygotowaniem, jakie da Ci poniższy poradnik, wykonasz to bezproblemowo!
Zatem jak powinno przebiegać czyszczenie napędu w rowerze? Oto kilka przydatnych porad!
Czyszczenie napędu w rowerze rozpoczynamy od kasety. Kaseta to ten element napędu, który zbiera najwięcej zabrudzeń w trakcie eksploatacji. Mowa tutaj nie tylko o błocie czy kurzu, ale także o starych smarach. Regularne smarowanie napędu jest kluczowe dla jego prawidłowego funkcjonowania. Niemniej jednak smar z czasem absorbuje brud, który gromadzi się w zakamarkach kasetki czy łańcucha doprowadzając do złogów. Warto więc wykonywać czyszczenie stosunkowo często, aczkolwiek wiele zależy od eksploatacji i konserwacji roweru.
Do czyszczenia kasety rowerowej najlepiej jest zastosować profesjonalne preparaty, które z łatwością usuną smar. Wybierając Środek czyszczący do łańcuchów motocyklowych WD-40 możesz zrobić to w kilka chwil. Wystarczy spryskać nim wszystkie elementy kasety i odczekać kilka minut. Następnie należy doszorować zaległe zabrudzenia np. za pomocą starej szczoteczki do zębów. Po doczyszczeniu złogów wystarczy przetrzeć ściereczkę i gotowe! W przypadku bardzo grubej warstwy brudu i smarów warto najpierw płaskim śrubokrętem zeskrobać nadmiar zabrudzeń. W ten sposób łatwiej będzie doczyścić kasetę.
Czyszczenie napędu w rowerze nie może odbyć się bez doczyszczenia biegów. Najwięcej zabrudzeń zbiera się na tylnych przerzutkach. Zwykle są one również trudniejsze w doczyszczeniu z uwagi na specyfikę budowy. Warto więc zastosować środek, który bezproblemowo rozpuści wszystkie zabrudzenia i stary smar. Doskonale sprawdzi się znów Środek czyszczący do łańcuchów motocyklowych WD-40. Pamiętaj jednak, by nadmiar zabrudzeń zdjąć najpierw za pomocą płaskiego śrubokręta. Wystarczy przetrzeć płaską stroną, aby zeskrobać nadmiar smaru wraz z zabrudzeniami. Teraz spryskaj przerzutki preparatem do czyszczenia łańcuchów marki WD-40 i odczekaj kilka minut. Środek rozpuści smar i zaległe zabrudzenia, które spłyną samoistnie. W razie potrzeby zakamarki warto doczyścić za pomocą szczoteczki do zębów. Następnie przetrzyj dokładnie każdy element ścierką i gotowe! Podobnie postąp przy przednich biegach, jeśli Twój rower takie posiada.
Klamko-manetki to część układu napędowego roweru, która odpowiedzialna jest za sterowanie przerzutkami i co istotne hamulcami. Ich pielęgnacja i konserwacja ma więc kluczowe znaczenie. W odróżnieniu od manetek, klamko-manetki to mechanizm pełniący również funkcję klamki hamulcowej. Zatem jest integralną częścią elementu sterującego przerzutką oraz elementu układu hamulcowego. Rozróżnia się również rodzaje klamko-manetek z uwagi na typ roweru. Niemniej jednak pielęgnacja i regularne czyszczenie dotyczy każdego z nich. Zatem jak to wykonać?
Do gruntownego czyszczenia warto je zdemontować. Rozebranie klamko-manetek zapewni dokładne dotarcie do wszystkich zakamarków. Następnie wystarczy zastosować preparat wielofunkcyjny WD-40, którym obficie spryskasz wszystkie zakamarki klamko-manetki. Dla lepszej penetracji warto za pomocą pędzelka rozprowadzić środek. Na konie przetrzyj ściereczką zewnętrzne elementy i nie zapomnij zastosować smaru np. Mokry Smar WD-40 Bike Wet Lube!
Rutynowe czyszczenie napędu w rowerze zawiera również czyszczenie hamulców. Szczególnie te tarczowe cechują się także reprezentatywną częścią całego pojazdu. Zatem dobrze, jeśli będą perfekcyjnie błyszczeć, prawda? Jak usunąć z nich brud? Nic prostszego! Wystarczy zastosować Środek czyszczący do hamulców motocyklowych WD-40. Ustaw rower na stojaku tak, aby koła miały możliwość swobodnego ruchu. Następnie kręcąc kołem, spryskuj tarcze preparatem do czyszczenia hamulców motocyklowych WD-40. Pozostaw na chwilę produkt na powierzchni. Po kilku minutach wystarczy chwycić ściereczkę i znów kręcąc kołem zbierać wszystkie zabrudzenia. W razie potrzeby możesz doczyścić zakamarki np. za pomocą szczoteczki do zębów.
Czyszczenie napędu w rowerze zakończone! Czas na smarowanie. Co prawda preparaty marki WD-40 zawierają już substancje konserwujące. Jednak nie zaszkodzi zastosować dodatkowo profesjonalnego smaru. Marka WD-40 ma ich kilka w swojej ofercie, Mokry Smar WD-40 – który warto zastosować np. na łańcuch. Suchy Smar WD-40, który możesz nałożyć np. na przerzutki czy zębatki, by zabezpieczyć je przed warunkami atmosferycznymi. A dla prawdziwych miłośników przygód sprawdzi się Smar uniwersalny na każdą pogodę WD-40. Każdy z nich zapewni długotrwałą ochronę wszystkich elementów napędowych.
Jak widzisz, czyszczenie napędu w rowerze nie musi być trudne czy długotrwałe. Jeśli zastosujesz się do powyższych wskazówek, wszystko pójdzie płynnie i bezproblemowo. Więcej ciekawych porad z wykorzystaniem preparatów WD-40 zajdziesz tutaj.
Zastrzeżenie
Opisane i pokazane zastosowania produktów WD-40, zostały przedstawione firmie WD-40 przez użytkowników tych produktów. Zastosowania te nie były testowane przez firmę WD-40 i nie stanowią jej rekomendacji ani zaleceń. Podczas użytkowania produktów WD-40 należy kierować się zdrowym rozsądkiem. Zawsze należy przedstrzegać instrukcji na opakowaniu i brać pod uwagę znajdujące się tam ostrzeżenia.
28 April 2022
1 June 2021
16 August 2020
© 2025 WD-40 Company.
Wszystkie prawa zastrzeżone