Czyszczenie gaźnika motocykla to jedna z podstawowych czynności w jego pielęgnacji. Szczególnie powinieneś to zrobić jeśli jego praca nie jest płynna, lub jeśli przejechałeś określoną liczbę kilometrów, oraz na początku sezonu. Gaźnik w motocyklu to jego centrum nerwowe, wokół którego kręci się wszystko inne. Gaźnik to bardzo skomplikowany podzespół składający się z wielu części, które pełnią różne funkcje. Niektóre z tych części reguluje się w różny sposób. Regulują one stosunek powietrza do benzyny. Również mogą zmienić pracę silnika na zimno, na maksimum, na minimum itd. Każdy producent motocykli montuje różne typy gaźników w swoich modelach.
Gaźniki te mogą się od siebie bardzo różnić, nawet jeśli ich zasada działania jest taka sama. Niezależnie od tego, właściciele motocykli muszą przeprowadzać rutynową konserwację i czyszczenie gaźnika. W ten sposób unikną problemów, takich jak kalibracja dysz i wlotów powietrza lub nieprawidłowe ustawienie minimum, maksimum itp.
Dowiedz się już dziś jak wyczyścić gaźnik motocykla!
Jak wyczyścić gaźnik motocykla? W zależności od kształtu nadwozia motocykla, często trzeba zdjąć osłony ochronne. Jest to potrzebne, aby dostać się do gaźnika i przeprowadzić prawidłową konserwację. Przed przystąpieniem do tej czynności umyj dokładnie motocykl, aby błoto, piasek i resztki asfaltu nie dostały się do wnętrza gaźnika i nie spowodowały poważnych uszkodzeń. Po umyciu dokładnie osusz gaźnik, a następnie spryskaj go obficie Preparatem Wielofunkcyjnym WD-40. Dzięki temu usuniesz najbardziej uporczywe pozostałości.
Gaźnik jest połączony z głowicą tłoka, filtrem powietrza, cięgnem przepustnicy/powietrza i rurką benzynową wychodzącą ze zbiornika. Aby wyczyścić gaźnik motocykla, należy najpierw poluzować śruby (lub inne systemy) blokujące filtr powietrza, który ma zostać wyjęty. Musisz dokładnie sprawdzić ten filtr. Niektóre filtry możesz myć lub czyścić tylko przez przedmuchiwanie. Jeśli filtry są zatkane, musisz je wymienić.
Rurka benzynowa jest połączona z gaźnikiem za pomocą metalowego lub plastikowego klipsa. Po zamknięciu zaworu zasilającego, który wychodzi ze zbiornika, za pomocą szczypiec naciśnij wypustki klipsów, a następnie wyjmij rurkę z gaźnika. Odłącz od głowicy gaźnika linkę od pokrętła przepustnicy oraz (jeśli jest) od układu automatycznej regulacji powietrza. Wlot benzyny do gaźnika posiada mały filtr paliwa, który należy sprawdzić i oczyścić.
Kolejnym krokiem w poradniku “jak wyczyścić gaźnik motocykla?” jest jego demontaż. Gaźnik jest połączony z silnikiem za pomocą różnych systemów. Jednym z najczęstszych jest krótka tuleja z materiału syntetycznego lub gumy włożona na wylocie gaźnika i połączona z ujściem głowicy silnika, gdzie jest przymocowana metalową opaską. Poluzowanie jej może spowodować rozłączenie gaźnika. W niektórych przypadkach jest on przymocowany do głowicy cylindra za pomocą kołków. Jeśli są to śruby dwustronne, to spryskaj je Preparatem Wielofunkcyjnym WD-40, aby je poluzować. Teraz można zdemontować gaźnik.
Pierwszą rzeczą, którą należy sprawdzić, jest stan uszczelek: tej do połączenia z cylindrem i tej (jeśli jest) między gaźnikiem a filtrem powietrza. Ich integralność i funkcjonalność są bardzo ważne, ponieważ rozdarcia, spuchnięcia lub pęknięcia powodują nieprawidłowe działanie lub mogą nawet zatrzymać silnik. Następnie zdejmij zbiornik paliwa, odkręcając dolną centralną śrubę, która go mocuje (pamiętajmy, aby pracować nad pojemnikiem). Dno zasobnika jest często zabrudzone osadami i inkrustacjami. Pływak możesz wyjąć poprzez usunięcie małej stalowej osi, na której się obraca, a także poprzez usunięcie połączonego z nim sworznia. Sprawdź również uszczelkę tacki. Umieść wszystko w pojemniku i spryskaj obficie Preparatem Wielofunkcyjnym WD-40, który optymalnie penetruje i czyści poszczególne elementy.
W gaźniku znajdują się rozpylacze do mieszanki, regulowane dysze minimalne i powietrzne oraz gilotyna z zawleczką. Jeśli nie masz konkretnych umiejętności, aby to zrobić, po prostu zostaw je na miejscu i dmuchnij sprężonym powietrzem w otwory. Jeśli jesteś bardziej doświadczony, aby wyczyścić gaźnik, zawsze możesz go zdemontować i wyczyścić tym samym produktem, przepuszczając stalowy drut przez ich otwory, uważając, aby ich nie przedziurawić. Korpus gaźnika zanurz w Preparacie Wielofunkcyjnym WD-40, który dostępny jest również w formie zbiornika.
Gdy gaźnik jest już idealnie czysty, dokładnie go osusz i złóż ponownie, umieszczając każdy element na swoim miejscu, a następnie zamocuj go w motocyklu.
Gotowe, czyszczenie gaźnika motocykla nie jest takie trudne!
Zastrzeżenie
Opisane i pokazane zastosowania produktów WD-40, zostały przedstawione firmie WD-40 przez użytkowników tych produktów. Zastosowania te nie były testowane przez firmę WD-40 i nie stanowią jej rekomendacji ani zaleceń. Podczas użytkowania produktów WD-40 należy kierować się zdrowym rozsądkiem. Zawsze należy przedstrzegać instrukcji na opakowaniu i brać pod uwagę znajdujące się tam ostrzeżenia.
2 March 2021
23 February 2021
16 August 2020
© 2025 WD-40 Company.
Wszystkie prawa zastrzeżone