Konserwacja kosiarki samojezdnej nie jest trudna ale wymaga cierpliwości. Kosiarka samojezdna to maszyna o dużej wydajności cięcia, idealna do powierzchni nawet większych niż 2000 metrów kwadratowych. Wyposażona w 4 koła o dobrej średnicy, pozwala na szybką pracę nawet na średnio wysokiej trawie i na terenach pagórkowatych o pochyłym terenie. Jest to w zasadzie duża kosiarka, która na swoim pokładzie “wita” użytkownika, który ją prowadzi. Pojazd napędzany jest silnikiem spalinowym. Kosiarka samojezdna nadal jest traktorem ogrodniczym, zwykle z mniejszymi kołami, co zapewnia jej większą zwrotność wokół przeszkód.
Maszyna ta idealnie sprawdza się do koszenia trawy na średnio-dużych powierzchniach do 1000 metrów kwadratowych. To kolejna wersja kosiarki stojącej. Prawa wykonywana przez traktor ogrodowy i osobę prowadząco, może być również bardzo ciężka, dlatego zawsze wymagana jest staranna konserwacja, która musi być zróżnicowana na dwóch poziomach: po każdym koszeniu i przed przechowywaniem na zimę.
Maszynę należy dokładnie wyczyścić, zwłaszcza pod zespołem tnącym. Najlepszym narzędziem będzie tu z pewnością myjka ciśnieniowa: nie ma potrzeby używania detergentu do mycia konserwacyjnego, ponieważ strumień o odpowiednim ciśnieniu jest wystarczający do usunięcia trawy, błota i innych zanieczyszczeń. Użyj preparatu wielofunkcyjnego WD-40 do smarowania i ochrony odsłoniętych połączeń mechanicznych w przerwach między jednym i drugim koszeniem. System tnący należy zawsze dokładnie sprawdzi, podobnie jak układ napędowy: części, które należy sprawdzić są zawsze wyszczególnione w instrukcjach obsługi. W traktorze ogrodniczym znajdują się różne inne części, które mają ruchome mechanizmy: zawiasy, przeguby, prowadnice itp. Zaleca się nałożenie preparatu wielofunkcyjnego WD-40 na te części, po uprzednim ich umyciu i wysuszeniu. Pasy transmisyjne i koła pasowe muszą być okresowo sprawdzane i wymieniane, jeśli są zużyte.
Podczas konserwacji kosiarki samojezdnej szczególną uwagę należy zwrócić na sprawdzenie ostrzy. Jeśli zobaczysz na nich jakieś nacięcia lub zagięcia, należy je zdemontować i zabrać do profesjonalisty w celu ostrzenia i niezbędnego wyprostowania. W przypadku trudności z odkręceniem śrub (lub innych systemów) mocujących je, możesz spróbować poluzować je preparatem wielofunkcyjnym WD-40.
Przed schowaniem kosiarki na zimę, dobrze jest dokładnie ją zbadać, w celu zidentyfikowania wszelkich zużytych lub uszkodzonych części. Śruby, które wydają się poluzowane, muszą być całkowicie dokręcone. Wszystkie nakrętki, przeguby i osie muszą być nasmarowane. Idealnie sprawdzi się tu wysokowydajny smar biały WD-40 Specialist, który dzięki gęstej formule umożliwia długotrwałe smarowanie i ochronę przed korozją w najbardziej krytycznych sytuacjach . Wysuszoną i oczyszczoną kosiarkę samojezdną, należy przykryć płachtą dla dodatkowej ochrony.
Zbiornik paliwa jest opróżniany, a następnie uruchamiany i pozostawiany w ruchu, aż do zużycia benzyny znajdującej się w gaźniku. Olej silnikowy jest wymieniany po przepracowaniu ponad 50 godzin, a filtr co dwa sezony. Dobrym pomysłem jest wprowadzenie kilku kropel smaru do ochrony linek sprzęgła i akceleratora (doskonały jest smar biały WD-40 Specialist). Świecę zapłonowa należy wyjąć i wyczyścić mosiężną szczotką drucianą, nie zapominając o sprawdzeniu prawidłowej odległości między elektrodami. Przed wymianą na cylinder dobrze jest wlać do środka łyżeczkę oleju silnikowego. Następnie silnik należy obrócić ręcznie, aby rozprowadzić olej. Na koniec montowana jest świeca zapłonowa. Należy ją wymieniać co 100 godzin pracy.
Stan opon należy sprawdzać praktycznie przy każdym użyciu kosiarki. Ciśnienie sprawdza się za pomocą manometru. Jeśli jest zbyt niskie, należy dopompować koła przy użyciu pompki lub kompresora. Połączenia i nakładki ochronne również należy stale kontrolować i w razie potrzeby nasmarować.
Konserwacja kosiarki samojezdnej to także monitorowanie układu elektrycznego, ponieważ często kontakt z mokrymi materiałami, może być dla niego szkodliwy. Sprawdzaj połączenia i wtyczki i czyść je okresowo szybkoschnącym środkiem czyszczącym do styków elektrycznych WD-40 Specialist. Eliminuje on kondensacje na sprzęcie elektrycznym lub elektronicznym, w tym na delikatnych materiałach. Szybko wnika w trudno dostępne miejsca, szybko schnie i nie pozostawia śladów. Podczas przechowywania wskazane jest wyjęcie akumulatora, oczyszczenie go naładowanie i składowanie w miejscu zabezpieczonym przed mrozem.
Zastrzeżenie
Opisane i pokazane zastosowania produktów WD-40, zostały przedstawione firmie WD-40 przez użytkowników tych produktów. Zastosowania te nie były testowane przez firmę WD-40 i nie stanowią jej rekomendacji ani zaleceń. Podczas użytkowania produktów WD-40 należy kierować się zdrowym rozsądkiem. Zawsze należy przedstrzegać instrukcji na opakowaniu i brać pod uwagę znajdujące się tam ostrzeżenia.
31 July 2021
19 October 2021
11 January 2022
9 December 2021
© 2025 WD-40 Company.
Wszystkie prawa zastrzeżone